Testvérviszály

by - 9:23:00

Verdi A haramiák című operájának bemutatója az Erkel Színházban

A Verdi-Schiller háromestés előadássorozat keretein belül A haramiák című, ritkán játszott Verdi-operával ismerkedhetett meg az, aki ellátogatott az Erkel Színházba november utolsó napján.

Ez az opera nem tartozik a mester legjobb művei közé, de a Szent Johannánál egy zenedramaturgiailag igényesebben kivitelezett és hatásosabb darab, amely – bár sokszor a korszak közhelyes zenei kelléktárából építkezik –már felmutatja a későbbi nagy komponista erényeit. Szép, magukkal ragadó és nagy drámai erővel rendelkező áriákkal, kórustablókkal és együttesekkel nem egyszer találkozunk a műben. Azonban ezek a zenei formák még javarészt a bel cantohagyományokra épülnek, formalizmusokkal, ismétlésekkel teletűzdeltek. Az előadás alkalmával ezeketnagyrészt kihúzták, ennek következtében a két óránál alig hosszabb darab közel félórányival megrövidült. A durva húzásoknak pedig a vájt fülű hallgatók látták kárát, mert nem egy esetben töredékesnek, befejezetlennek vagy éppen kifejletlennek érezhettük az áriák, együttesek jelentős részét. Ismét bebizonyosodott, hogy esztétikailag nem szerencsés egy-egy zenés darab nagyobb mértékű meghúzása.

Az előadás másik problematikus pontja a rendezés volt. Göttinger Pál alapvetően a hagyományos operarendezés módszereivel dolgozott, amennyiben a formabontó, nem korhű díszletek és jelmezek ellenére sem tett kísérletet a történet átértelmezésére, radikálisan új kontextusba helyezésére. Úgy tűnt, hogy a rendezőnek egyáltalán nem volt újszerű gondolata a darabról. A Schiller-trilógia három egymás utáni estén felhangzó darabjait a színpadi látványvilág, a közös elemekből építkező díszletek kapcsolták össze. Csakhogy ezek a díszletek funkciónélküli amorf formák voltak. Semmi másra nem voltak jók, minthogy a szereplők felmásszanak, leüljenek, lefeküdjenek rájuk. A díszletelemeket úgy kellett volna használni, hogy jelezzék mit is jelképeznek, mire is akarnak utalni velük. A rendezőnek azonban ezt nem sikerült megvalósítania. A díszletek pedig annyira jellegtelenek voltak, hogy akár egy Nabucco, Traviata, Aida vagy Rigolettoelőadáshoz is felhasználhatták volna őket.

Sajnos a zenei megvalósítás sem volt kifogástalan. Az este legjobb énekesi teljesítményét Sándor Árpád nyújtotta Massimiliano szerepében. Életszerűen szólaltatta meg az idős és megtört családfőt. Mélyen zengő baritonja egyenletesen és kiegyenlítetten, dinamikailag szépen árnyalva szólt. A Carlót alakító Hector Lopez már kevésbé nyújtott egyenletes teljesítményt. Erőteljes tenorjának szép, érces hangszínét sajnos több esetben is egy tompább, fakóbb hangszínnel váltotta fel. A két hangszín váltakozása pedig kissé komolytalanná és hiteltelenné tette szerepformálását. Massányi Viktor már ”túl van” Francesco szerepén: hangja nem fiatalos és erőteljes, hanem inkább rezignált és mélyenszántó. Egyed Apollónia Amalia szerepében egyrészt adós maradt a dallamívek szép és gondos megformálásával, másrészt pedig hangszíne kiegyenlített hangzásával. Szép és hajlékony szoprán hangot birtokol, de a kissé ügyetlen énektechnikával nem képes kellő mértékben uralni azt. Daróczi Tamás teljesen jellegtelenül és erőtlenül énekelte Arminio szerepét.

Az énekkarra nagy feladat hárult és szépen teljesítette is azt. A kórus-jelenetek kiegyenlítetten szólaltak meg, nagy drámai erővel és lendülettel. A Selmeczi György vezényelte zenekar is szépen teljesített. A lírai részeket nagyon érzékien és finoman szólaltatták meg, a karmester pedig végig hatásosan fokozta a dinamikát.

Ha három pontban kellene összefoglalnom az előadás jellemzőit, akkor azt mondanám, hogy sok húzás, gyenge rendezés, felemás zenei megvalósítás jellemezte a darabot. Azonban mindezen negatívumok ellenére érdemes volt ellátogatni november 30-án az Erkel Színházba, mert egy több figyelmet érdemlő operaritkaságot ismerhettünk meg.

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed