Hétköznapi csalódások

by - 12:51:00

Háromszögek színmű · progresszív
Magyar Színház

7óra7 5 pont
Idő 1 óra 45 perc, szünet nélkül


A kapuzárási pánik elől fiatal nők karjaiba futni olyan átlátszóan közhelyes, hogy elég huzamosabb időt eltölteni egy bevásárlóközpontban ahhoz, hogy megbizonyosodjunk az állítás igazáról. Milyen út vezet a mézeshetektől odáig, hogy boruljon harminc együtt töltött év, gyerek, család, kényelem? Hogyan lesz a turbékoló gerlicepárból két egymást tépdeső keselyű?
Háy János darabja talán ezekre a kérdésekre keresi a választ, amikor egy idősödő, de még nem idős házaspár életét kezdi el boncolgatni a szerető, az anyósok és az apósok viszonylatában. A férfi ugyanis otthagyja feleségét, elmegy várandós szeretőjéhez, akiről kiderül, hogy mégsem az, és ezért visszaszáll a családi fészekre. A sztori sovány, de ha valami nem lenne fontos ebben az egész történetben, az éppen a sztori. Ezért sem tűnik jó döntésnek, hogy Göttinger Pál rendezése sokkal inkább a történet elmesélésére helyezi hangsúlyt (talán ezért a sok színpadrendezés is), mint arra, hogy voltaképpen hogyan juthat el oda egy férj, hogy a felesége szemébe mondja: „Te ronda vagy”. Súlyos mondat, még akkor is, ha egy érzelmileg igen korlátolt ember mondja egy végtelenül önbizalmhiányos, és ezért nagyon megértő nőnek. Hogy múlt és jelen világos legyen, flashbackek övezik a cselekményt, amiben a boldog évek elevenednek meg, amikor még élt a kedves mama, aki igen nagy elánnal fúrta lánya újdonsült házasságát.

A szikár, frigid anyós és a hozzá kapcsolódó papucsférj ugyancsak nem science fictionök szülöttei, ahogy az apakomplexusos szerető, és az ő anno elhagyott anyja sem, aki lánya tizennyolc évvel idősebb pasijában kissé neurotikusan ugyan, de volt férjét véli felfedezni. Annyira kerek, annyira tipikus, annyira tiszta képlet ez így, hogy ha teljesen reálban van kezelve, akkor szükségszerűen közhelyes lesz. Márpedig ez az előadás a díszletet, és az olykor egybefolyatott idősíkokat, illetve egy álomjelenetet leszámítva reálban fut. Ki van játszva Horváth Lajos Ottó szórakozottan lelketlen Férfija, Kubik Anna sokat tűrt, és az első pillanattól kezdve a végső győzelem biztos tudatában létező – és épp ezért mérsékelten konfliktusos – Felesége, Holecskó Orsolya lelkében megsebzett tinije, de Császár Angéla és Fülöp Zsigmond is úgy játsszák el az anyósokat és apósokat, ahogy azt kell: karakteresen, egyértelműen.

Talán túl egyértelműen. Így a már-már közhelyesen hétköznapi és kiszámítható történet nem emelkedik el a földtől, nem enged betekintést nyerni abba, hogy ez a csapda, amibe olyan könnyű beleesni – ti. mást hibáztatni saját életünk miatt, és gondolkodás helyett zsigerből cselekedni – végül is micsoda, hogyan keletkezik, és miért lépnek bele annyian. Mert ha csak egy korlátolt férjet látunk, aki elhagyja a családját egy fiatal nő miatt, majd visszamegy azzal a mondattal, hogy nem szereti, de ezt a rosszat már megszokta, az főként arra fog csak szolgálni, hogy ítéletet mondhassunk a férfiak, a nők, az anyósok, az apósok, és a szeretők felett. Úgy en bloc. Ilyen ítéletet hozni ilyen felszínes kép alapján pedig rengeteg féligazsághoz vezet, még akkor is, ha egyébként színészi munkával masszívan kibéleltek is a szereplők.

A különböző háromszögek, főleg azzal, hogy az anyósokat és az apósokat ugyanazok játsszák, és a férfi összeköti a két családot, megszületnek, és az egymást átfedő életek is átszövik a jeleneteket azzal, hogy nem csak a játszó karakterek vannak a színpadon, és azt is kár lenne elvitatni, hogy egy bizonyos szinten végigjárja az előadás a kiszabott útját, és ez konzekvens – csak jóval szimplifikáltabb, mint az a drámaszövetből következhetne. Így viszont nincs harmónia az előadás és a darab között, csak a megrendezett együttlétezés.
Zsedényi Balázs

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed