Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Elmegyek; visszajössz – HÁROMSZÖGEK

2011. március 10.
A darabcímtől csak egy (vissza)lépés a kétszögek abszurduma. Bár a közelebbről ábrázolt három házasság közül kettőben a harmadik szereplő megjelenése okoz robbanást, elég ahhoz két ember is, hogy a kapcsolat tönkremenjen – akár együtt maradnak, akár nem. KRITIKA
A férj és feleség, férfi és nő, szerető és szerető együttélési kudarcának kérdéskörét színműben sem először feldolgozó Háy János, aki főleg az érzelmi kiüresedés dialógusainak nyelvezetében mester, igencsak tudatos, összeszedett dramaturgiával, mindössze hét figura felléptetésével operál. Szerzői utasításaiban ökonomikus megszorító intézkedésekre szólítja fel a rendezőt. A Pesti Magyar Színház Sinkovits Imre Színpadán Göttinger Pál nem tért ki a javaslatok elől, de nem bizonyult következetesnek a könnyűszerkezetes dramaturgia kivitelezésében, és az instrukciók önellentmondásait sem orvosolta. Ebből cseppet sem újszerű házasság- és válásmodellek, magyarázkodási, túlélési, visszakönyörgési és bosszútechnikák kerekedtek. Kivéve az író által „két főjelenetnek” nevezett, elég sokára elérkező szcénákat és a rájuk fűzött „álom- és visszaemlékező jeleneteket”, amelyek sorozata viszont külön (az előzményekhez és a folytatáshoz képest eredetibb) dráma a drámában.
Az alapképlet: ötvenéves, anyagi javakban nem dúskáló átlagos férj a hosszabb ideje tartó külső kapcsolat kedvéért elhagyja feleségét és két felnőtt gyermekét. Éppen most, amikor az asszony anyja meghalt, teteme még a proszektúrán fekszik. A feleség szüleinek boldogtalan, megalkuvásokkal közössé tört sorsa, a harminc körüli szerető szüleinek az anyában súlyos nyomokat hagyó egykori válása természetesen ható, könnyen érthető idő- és síkváltások révén mutatkozik előtörténetként. Az elején „elmegyek”-et mondó férfit a végén a „Tudtam, hogy visszajössz” mondatával fogadja felesége – újbóli összekerülésük nihiljéből már nincs kiút.
A kórházi boncosztály előrevetít későbbi motívumokat, s Kalmár Bence szürkésfehér és fekete színre korlátozott szögletes vario-bútorait is saját rideg képzetkörébe vonja. Az elemeket gyors mozdulatokkal a színészek helyezik át, amikor szükséges, de egyszer mégis a díszletezők. A fölöslegessé vált tárgyakat elpakolják – vagy mégsem. A passzív szereplők nemegyszer a pástszerű, hosszanti díszlet rövidebbik oldaláról szemlélik kitartóan az aktívakat, azonban ebben is következetlen a logika. A fények önkényesen terítik be az egész színt vagy részleteit. A dísztelen szövegtolmácsolásba, az addigi súrlódó-szembesítő, ütköztető-eltávolító jelenetképzésbe a kétharmada táján kisrealista poénok nyomakodnak (a szeretőjéhez költözött tucatember, Kovács András lefekvés előtt orrcseppel könnyíti lélegzését, odakészíti magának az ágy elé a papucskáját). Mindez részben kötődne Háy elképzeléseihez, ha az egész előadás nem nélkülözné a bővebb és mélyebb humort, s alkotó módon kezelni tudná a problémákat.
Mert Háy János szövege messze nem problémátlan. Az érzelmi, együttélési válság sémáinak leltározó, ismétlő tömkelege (a nagy korkülönbségtől az elmismásolt gondokon át a minden szóba belekötő ingerlékenységig) hű látlelet a szeretéscsődről és a szeretetlenség-kelepcék (férfi elfogultsággal: döntően anyai ági) öröklődéséről, száz percre viszont nem elegendő. Kitűnik például, hogy a Háynál oly fontos nagyváros–vidék ellentétezés a Háromszögekben nem képes működésbe lépni. S főleg ama nagyjelenetek nem akarnak beilleszkedni a másféle matériába.
„A díszletek és kellékek használatát, díszlet és kellék nélkül kell megoldania a színésznek. Játékkal” – így a felvezető utasítás. Velük tehát, vagy nélkülük? A kórházi szike, amely még a plakáton is látható, fémes valóságossággal bele van írva a dialógusokba. Ha játékkal oldanák meg a vele ejtett vágást, elejétől végéig másképp kellene vezetni az interpretálási folyamatot. A főjelenetek akkor talán tényleg főjelenetek lennének.
Minél kisebb egy szerep, annál jobban jár a színész. Az idősebb generációban az apa- és anyaszerep feleződik is. Fülöp Zsigmond a szürke színre fölesküdött rendezéshez előbb a rakás szerencsétlenség papát (a feleség apját), majd az ötölőn-hatolón egy kissé bátrabb másikat (a szerető apját) adja, cirkuszolástól idegenkedő alázattal, titkon még óvatosan kritikus hangszínnel is. Császár Angela a feleség gyakorlatiasan szívtelen anyjaként választékos játékkal éri el, hogy mégse tűnjék hárpiának. A szerető anyjának lelki krimijét (azt hiszi, hogy lánya a saját apjához megy feleségül, aki maga is ötvenéves volt, amikor kilépett a családi otthonból) nagyon sok magyarázó szóval kell a többszörösen is freudi szituációba ágyaznia: Göttinger nem dönti el, mit kezdjen ezzel az álom-, tévképzet-, csonkítás-, elnémítás-motívummal.
Holecskó Orsolya (a Lány) úgy jelenik meg nagysokára, hogy Kalmár Bence tervezte öltözékében fiatalsága ellenére sem vonzóbb, mint az elhagyott feleség. Feltételezhetjük, hogy ez az érdektelenség a karakter egészére nézve kívánalom lehetett. Kubik Anna a saját erőfeszítéseibe fáradt józan ész megalkuvásait, önbecsapásait teszi az elhagyott, várakozó asszonyalak iránytűjévé. Horváth Lajos Ottónak nincs összerendezett egész estés mondanivalója Kovácsról (akit talán a Füst Milán-adaptáció, A feleségem története Störr kapitányának fonákjáról céloz be).
Kifehéredő-elsötétülő munkafényben törekvő munka folyik, egy közepesen megmunkált színdarab munkába vétele. A nézők közül nem kevésnek – amíg bele nem fárad a látottakba – nem a Kovács család, hanem a saját élete lehet a munkadarabja.
Szerző:
Tarján Tamás


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed