Az ember esszenciálisabb dolgokat próbálhat ki

by - 16:16:00

7ÓRA7-INTERJÚ

2011. március 11., 16:00

Szerdán mutatta be a Magyar Színház Háy János Háromszögek című darabját. Az előadás rendezőjét, Göttinger Pált a szerzőről, a drámáról és a színházakról kérdeztük.

► A Bárkában – ahol te is rendezel – most mutattak be egy Háy János darabot (Nehéz), ami kifejezetten a Bárka Színház felkérésére készült, és éppen ma derült ki, hogy a POSZT-ra is beválogatták. Tavaly a Völgyhíd, amelyet ugyancsak ő jegyez, elnyerte a Színikritikusok Díját a legjobb magyar dráma kategóriában. Mi az, ami miatt Háy ennyire „jól tud szólni” hozzánk?
Göttinger Pál (GP): Minden felet egyenlően képvisel. Nincs benne tanító jelleg, nem tesz igazságot – de olyan pontosan mutat mindent, mint a mikroszkóp. Tanul az ember mégis. Hogy aztán azzal, hogy a jó, minden felet azonos erőbedobással képviselő drámaszerkesztésről, vagy magáról az emberről tanult-e – ezt már szét sem kell választani. Háy kíméletlen, cinikus látásmódja álca, persze ezt nem én mondom először, csak most tapasztaltam meg. Alatta elképesztő ügy- és emberszeretet lapul. De nem arról akar írni, hogy ő mit gondol. Hanem megragadni a témáját. Ráadásul: nem érdekeskedik. Ebben a szövegben egyetlen kötőszóval sincs több, mint a feltétlenül szükséges. A témától soha el nem kanyarodik. Nincs benne mellékszál – egyetlen, erős sodrú szövegfolyam.
► Dolgoztál már Háy János szövegekkel a Hetedik mennyország című produkcióban, akkor versekkel. Tudatos, hogy ismét az ő szövegével foglalkozol, vagy csak szerencsésen jött ez a felkérés?
GP: Is-is. Nem mondanám azért, hogy a Hetedik mennyország dalszöveg-betétei keltették fel Háy iránt az érdeklődésemet. A Magyar Színház felkérése az évadra vonatkozott, választhattam. Mondták, hogy már megvan ez a felkérés a Háy felé – és ezt választottam. Addigra a bárkás Nehéz miatt végignézhettem közelről egy ilyen jellegű szöveg köré épülő előadást, láttam a Bérczes csatáit a szerzővel, a színészekét a szöveggel – és láttam a kész előadást is. Mit mondjak – kedvcsináló volt.
► A Háromszögek – talán nem meglepően – egy szerelmi háromszög történetét meséli el. Ez klasszikus konfliktus, mindig erős anyag. Mitől lesz ez mégis más, mint megannyi egyéb szerelmi háromszög?
A darab címe Háromszögek, ebből a szerelmi csak az egyik. Valójában a drámaírás alapjairól van szó: az volt a forradalom annak idején, mikor már hárman váltak ki a karból, létrehozva a drámai szituációt – háromból egynek okvetlenül döntenie kell, a másik kettő ellenében/mellett/között. Férj-feleség-szerető, apa-anya-lány, férj-feleség-anyós, lány-apa-szerető, férj-szerető-anyós, és aztán fölfelé: férj-feleség-szerető-szerető anyja-anyós, és így tovább, végtelenül, kiadva ezt a háromszög-mintázatát a viszonyoknak… tudjátok, ami egy nagy háromszöggé összeáll a sok kicsiből.
► Okozott-e könnyebbséget, vagy éppen ellenkezőleg, nehézséget, hogy a Magyar Színház felkérésére íródott a dráma? Egyáltalán mennyiben tekinthető „magyarszínházinak” ez dráma, és a létrejött előadás?
GP: Érzékeny téma. De azért van válaszom: én idegen vagyok a Magyar Színházban, semmi közöm semmihez, ami ott korábban (bármikor) történt. A megkeresés is ez volt: jöjjön olyan rendező, akinek az ottléte nem értetődik magától. Ez: jó dolog – külső pozíció, rálátás. És pont az lett, amire számítottam, vagy még jobb is: a színháznak látszó betonszarkofág mélyén remek színészeket, munkamegszállott, tűpontos, gyakorlott, a saját szakmájukról, a saját képességeikről rengeteget tudó embereket, és mellettük jónéhány remek szakembert találtam. És, ami nagyon korrekt volt mindenki részéről: sosem hoztak olyan helyzetbe, hogy gondolkoznom kelljen azon, mi a magyarszínházi, és ahhoz képest a mi munkánk mi.
► Az első munkád ez a Hevesi Sándor téren. Mennyiben volt más itt dolgozni, mint a Bárkán?
GP: A Bárkán: otthon vagyok. Annak minden előnyével és hátrányával együtt. A vendégrendezőség hálás pozíció, mert előre nem terheli semmi (kósza szóbeszédeket leszámítva), vagyis az ember esszenciálisabb dolgokat próbálhat ki, korábban eltervezett, részletesen kitalált dolgokat hajthat végig. Otthon, a Bárkán mindenki ismer mindenkit, vannak tapasztalások már, ott nincs meg ez a könnyebbség, hogy kezdhetsz nulláról. Ugyanakkor meg: a vendégeskedés kiszolgáltatottság – ha elbarmoltam volna nagyon a Háromszögek próbafolyamatát, hideg lenne körülöttem. A Bárkán biztonságban érzem magam, szabad hibázni. Igazából ezek a fontos dolgok. Persze nem mondom, jó dolog jelzésdíszletben próbálni az első naptól (mint tudvalevő, a Bárkán nincs próbaterem, ezért ezt nem lehet megcsinálni, ott a próbadíszlet a szigszalagminta a földön). Hogy a végleges díszlet egy héttel a főpróbahét előtt már a végleges helyén áll, és használható. Ezek jó dolgok, és a Bárkán álomnak számítanak. Persze a Magyar Színház mammutjellegével meg kellett újra tanulni bánni – dolgoztam már nagyszínházban, tudom, hogy munkarendileg, egyeztetésileg, belső harcilag, pozícióféltésileg komplikáltabb képlet, mint a Bárka, ahol kb. mindenki elfér egyszerre egy ötször négy méteres büfében. A bárkás közösség a nehéz idők ellenére rendkívül erős továbbra is, az emberek sokat köszönhetnek egymásnak. Legénység. A Magyar Színházban divíziók, részlegek, munkaórák, tulik, érdekek, egymás számára is néha ismeretlen emberek vannak, egy tervelfogadáson harminc ember beszéli meg az elkölthető huszonnégyezer forintnyi kellékpénz sorsát – ez nem rossz vagy jó, csak meg kell tanulni használni. De: aztán végül mégiscsak ránkcsukják az ajtót, és kezdődik a lényeg: a színészek dolgozni kezdenek. Onnantól már csak az számít.

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed