Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Megteremtik a saját poklukat

Leenane szépe a Kelet-Magyarországban




Nyíregyháza – Mély bugyrokba kellett ásniuk, hogy közel kerüljenek a szerepükhöz.

Aki látta a Móricz Zsigmond Színházban a Leenane szépe című előadást, olyan élménnyel gazdagodott, amilyen nem adatik meg minden nap: a két főszereplő, Pregitzer Fruzsina és Kuthy Patrícia kitűnő alakítását nehéz elfelejteni. Mind a ketten olyan személyiség bőrébe bújnak, amilyenek a színpadon kívül nem lennének: gonoszak, őrültek, zsarnokok.

– Vannak szerepek, amelyek – színházi berkekben így mondjuk – pofán csapják az embert. Olyankor a karakter és a szereplő annyira közel állnak egymáshoz, hogy ugyanazt érzik és teszik, ugyanazt gondolják: nem is igazán lehet szétválasztani a színészt és azt, akit alakít. Hát, Maureen szerepe nagyon nem ilyen, sőt – mondta lapunknak Kuthy Patrícia és hozzátette, ez nem jelenti azt, hogy a tőle távol álló karaktereket könnyebb vagy nehezebb lenne eljátszani, hiszen minden szerepnek megvan a maga izgalma, szépsége és nehézsége. – Ahhoz, hogy közel kerüljek Maureenhez, olyan vizekre kellett eveznem, ahol még nem jártam, és olyan mély bugyrokba ástam le, ahol a mindennapokban soha nem kutakodom. De a visszajelzések alapján azt gondolom, megérte.

Pregit­zer Fruzsina is hasonlóképpen állt a szerepéhez. – Számomra annyira taszító az anya viselkedése, illetve jelleme, és a mindennapokban annyira távol állnak tőlem a játszmák, hogy a próbafolyamat elején nem is tudtam a szövegre koncentrálni. Jó néhány napra szükség volt, amíg elkezdett bennem élni a szerep, ebben pedig sokat segített a rendező, Göttinger Pál. Nem voltam benne biztos, hogy a köztünk lévő életkori különbségből fakadóan megérti-e majd a belső vívódásaimat, de ahogy haladtunk előre, minden kétségem elszállt. Felkészült volt, jól osztotta be az energiáinkat, nem volt sem késés, sem kapkodás, nagyon jó hangulatban érkeztünk meg a premierhez. Ez nagy dolog, mert akárhány szerep és előadás is van a hátunk mögött, a színész minden egyes próbafolyamat elején újrakezdi a szakmát, hiszen régi kulccsal nem lehet új ajtót kinyitni – mesélte. – Nagyon ritka, hogy egy sokhetes próbafolyamat után az ember azt érzi: szomorú, amiért véget ér, itt pedig erről volt szó – mondta Patrícia, akinek sokat jelentett, hogy a rendező bízott bennük és folyamatosan biztatta őket.
Szembenézésre késztet

A tragikus végkifejletről azt mondják, nincs egyértelmű felelős, nem egyikük vagy másikuk viselkedése okozta: a szituációt közösen hozzák létre, a saját poklukat maguknak teremtik. Bár a függöny legördülte előtt a valódi feloldozás talán elmarad, de a célját eléri az előadás: a néző felsóhajt és azt gondolja, milyen jó, hogy neki nem így kell élnie!

– A Leenane szépe szembenézésre késztet, és arra, hogy megfogalmazzuk a saját problémáinkat – mondta Patrícia, aki egy dologra nagyon kíváncsi. – Szeretném tudni, hogy vajon a nézők hogy értelmezik az utolsó jelenetet, azt, amikor beleülök az anyám székébe. Nincs sem leírva, sem kimondva, hogy mi lesz a sorsom. Az egyik olvasat szerint a saját anyámmá válok, de van ott egy bőrönd, ami azt is jelentheti, hogy elindulok a saját utamon – jó lenne tudni, ki mit képzel erről.

KM-SZA


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed