Valóság kicsiben és nagyban

by - 17:02:00

Beszélgetés Réti Adriennel
Az interjút készítette: Proics Lilla

Ebben az évben végeztél a színművészetin, ez az első évadod. Hogy kerültél a Bárkába?

RA: Ide vágytam.

Ez egy vágyott színház?

RA: Nekem igen, mert családi méretű. Gyermekkoromban Miskolcra jártunk be színházba, ahol stúdió előadásokat nézve nagyon otthonosan érzetem magam attól, hogy a színészek „kicsiben” játszottak.

És örömöd leled abban, hogy itt te is „kicsiben” játszol?

RA: Persze, pontosabban most ismerkedem itt mindennel és mindenkivel. Hozzáteszem, előadása válogatja, mennyire használjuk ezt a tér kínálta intimitást természetesen, illetve adott szerkezetben, egy-egy jelenetben a személyes közelséget eltartva. Ezzel először főiskolásként találkoztam, amikor Novák Eszterrel dolgoztunk a Koldusoperán, ott tanultam meg, hogy kell egyik pillanatban soknak lenni, aztán a másikban már egész kicsi, finomnak. A Bárkás a Piafban is játszottunk ezzel.

Tavasszal játszottál Kecskeméten, ahol nagyszínházi térben dolgoztatok. Gondolom, az ugyancsak más volt.

RA: Pláne, hogy stúdióban próbáltunk, és amikor bevittük a színpadra, akkor derült ki, hogy a kimunkált bensőséges jelenetek „nem szólnak” abban a térben, ráadásul hanggal ténylegesen meg kellett emelni. Mondanom sem kell, milyen képtelen az a helyzet, amikor egy szerelmi jelenetben beszélve a partner arcába üvölt az ember, hogy hallható legyen a kakasülőn is. Aztán egyik nap a büfében odaszólt nekem Sirkó László – aki ugyan nem játszott ebben az előadásban, de az ottani társulat tapasztalt színésze –, hogyan kellene beszélnem ebben a nagy térben. Aztán próbált velem órákig, az egész szövegemet végigvettük, hogy mindenhol legyek hallható.

És még az éneklésről nem is beszéltünk. A Bárkában már nem egy zenés darabban játszottál. Vonz téged ez?

RA: Akkor, ha színház; mert csak úgy kiállni és énekelni eszembe nem jutna. Egyébként pedig egyre kevésbé „tiszta” a prózai színház, a zene és a mozgás megjelenik bármilyen előadásban.

Nem idegen tőled egyik sem, gondolom.

RA: Sőt, annál is inkább érdekel, mert a nővérem hegedűművész, a húgom táncos – izgalmas megtalálni az átjárókat az ő művészeti érdeklődésük felé.

És hogy látod, a színház milyen kapcsolatban van a jelenünkkel direkt módon, illetve a kortárs szövegek által?

RA: Éppen Esterházy szöveggel kezdünk dolgozni, rendkívül színes, játékosan szövevényes az anyaga; már olvasni is izgalmas volt, és azóta is fogva tartja az érdeklődésemet, mert nagyon valószerű. Ami még hirtelen eszembe jut, Erdős Virág színdarabja, amit egy felolvasáson hallottam. Ugyanakkor a színház nem adhat válaszokat, pláne tanácsokat az életre, mert abból csak ügyetlen, didaktikus dolog lenne. Senki nem jár persze csukott szemmel: sokféle embert, sorsot látunk magunk körül. Aztán, ha kezdünk jobban figyelni azokra is, akik alapvetően máshogy élnek, mint mi, és akikkel így nem is különösen foglalkozunk, idővel kiderül, sok mindenben hasonlítunk egymásra. Azért mondom mindezt, mert egy újságcikkből kiindulva belefogtunk máshol is egy munkába Csémy Balázzsal, Pelsőczy Réka rendezésében, amely egy gogo-girl-ről és a fiújáról szóló történet. Minél többet figyelem őket – valamennyire ráismerhetők – utcán, villamoson, annál inkább úgy látom, pont ugyanolyan emberek, mint mi vagyunk, legfeljebb más ruhákat hordanak, más helyzetekbe kerülnek nap, mint nap, és alighanem ezért megy más, nekünk talán szokatlan irányba az életük. 

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed