VERI AZ ÖRDÖG A BLATTOT

Conor McPherson: Tengeren / Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
2020.01.08.

Az igazán nagy történeteknek van egy furcsa jellegzetességük: akárcsak a boldog családok, mind hasonlóak egymáshoz. NAGY KLÁRA ÍRÁSA.

Már-már toposzszerűen ismert fordulatokból, karakterekből és tétekből épül fel Conor McPherson Tengeren című drámája is. Szenteste magányos kisemberek pókereznek és isznak, amikor a titokzatos Mr. Lochart képében megjelenik az ördög, hogy egy régi ígéret beváltásáként magával vigye Sharkyt, akit egy gyilkosság után ő segített meg. A nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház előadásának valódi tétje, hogy mennyire tud túllépni önmagán, közel hozni hozzánk a történetet, hogy túlzóan teátrális volta ne idegenítse el a nézőt.

Meglehetősen ragaszkodik a Tengerenhez Göttinger Pál, aki már egyszer, a nyíregyházi bemutatót tizenegy évvel megelőzően megrendezte ezt a darabot a Bárka Színházban. A színház megszűnt, de sok elem túlélt, Kálid Artúr hasonló öltönyben játszotta a főszerepet akkor, mint most, és mintha a tér se változott volna túl sokat. Persze, egy valamikori rendezés újragondolása sosem számít szentségtörésnek, sőt, a darab mély ismerete termékeny alkotást eredményezhet, viszont a 2008-as előadás kritikái és beszámolói alapján az a gyanúm, hogy ebben az esetben ennél nagyobb az egybeesés. A nem túl elegáns hasonlóságot Göttinger sem tagadja, sőt, egy általa létrehozott, kifejezetten alapos online műsorfüzetben egyenesen hangsúlyozza.

Zavarban is vagyok, hogy kinek tulajdonítsam az amúgy kifejezetten ötletes teret: a díszlettervező Ondraschek Péter munkája valószínűleg Sebő Rózsa és Magyarics Tibor ötleteit is magán viseli. Az eseményeknek otthont adó nappaliból metaforikus értelmezésektől nem mentesen kétfelé lehet kijutni: a mindennapi élethez fel kell jutni a lépcsőn egy másik szintre, ahonnan a vendégek is érkeznek. Ezzel szemben a nappali szintjén csak az alkoholista hajléktalanok vannak kint az utcán. Hogy, hogy nem, Krisztus karddal átszúrt szíve is ott lóg a felfele vezető lépcső mellett.

Egy pillanat alatt kiderül, hogy az alkohol nemcsak az élet, hanem a tér fő rendezőelve is: a poháralátétekkel és sörös dobozokkal feldíszített karácsonyfa mellett a Jameson–Harp–Guiness triumvirátus dominálja a teret. Egyértelműen lerántja a történetet hétköznapi szintre, de egyben el is távolítja a messzi ír vidékre: tegye fel a kezét az a magyar alkoholista, aki Jamesontól szokott berúgni. 

Cselényi Nóra jelmezei megkapóan ismerősek: az utóbbi évek divatját követve Nagyidai Gergő rénszarvasos csúnyapulcsi viselete ebben a környezetben – de csakis ebben – kitűnik összeszedettségével. A többiek már nem jártak ilyen jól: pecsétes, lehasznált ruhákat látunk, itt még az ördög öltönye is kopott. Nincsenek nagy meglepetések, csak alaposan kidolgozott részletek.

Hasonló mondattal jellemezhetjük a karaktereket is. A négy férfi helyzete és életstratégiája attól függ, hogy hol állnak a kiszolgáltatottság és alkoholizmus tengelyén. De ne legyenek illúzióink, mindenki magabiztosan halad előre az önrombolás útján. Az állandósult bódultság természetesen korlátlan lehetőséget ad a helyzetkomikumnak, minden leesik, kiömlik és összekeveredik heves káromkodások közben, viszont mintha nem ütnének akkorát a poénok, a közönség is csak egy bizonyos pontig élvezi őket. Ezzel szemben remekül érvényesülnek azok a pillanatok, amikor megvillan a szeretethiányos, mindentől és mindenkitől menekülő kisemberek sérülékenysége, a véglények helyett sorsokat látunk, ez pedig az egységes rendezői koncepció hiányában egyértelműen a színészek érdeme.

Illyés Ákos Sharkyjának általános lényege a szorongás. Az általa elkövetett gyilkosság és az ördöggel kötött egyesség óta eltelt huszonöt év szorító nyomorúsága Illyés minden mozdulatában vagy azok hiányában meglátszik: összegörnyedve próbál eltűnni minden és mindenki elől, mintha az önkéntes vezeklés bármire is bocsánatot adna. Meghatóan finom játék. Richardot, Sharky bátyját Horváth László Attila alakítja. Vakságában is ő a legdominánsabb szereplő, akinek egyetlen önfeledt szórakozása a hajléktalanok megverése, aki azonban észrevétlenül billenti át pokróc viselkedését a testvéri szeretetbe, öccse elvesztésének megsejtése egy pillanat alatt elfeledteti vele a jól begyakorolt macsó sémákat. Tóth Károly Ivanjét szerencsétlensége teszi a legkisstílűbb figurává, ám pont a tudatlan ártalmatlansága adja meg a jogot Sharky feloldozásra. Nagyidai Gergő Nickyje objektíve még a legszerencsésebb figura: családja és hosszú távú tervei is vannak, határait is érzi, valahogy mégis az az érzése támad az embernek, hogy saját jövőbeli énjeivel van egy társaságban: nem olyan nagyformátumú, hogy valaha is ki tudjon, vagy akárcsak ki akarjon törni ebből a közegből. Kálid Artúr Mr. Lockhartja egyenesen zavarba ejtő. Az ő karaktere van leginkább elrejtve a toposzok alá: elegáns, titokzatos, emberfeletti képességeivel bármikor fizikai fájdalmat tud okozni Sharkynak. Innen szép nyerni, és megmutatni egy személyiséget. Kálid alakításának veleje ott kezdődik, ahol Lockhart alól kicsúszik a talaj, ebben a közegben ő is csak vesztes tud lenni. 

A kisemberi sorsokat, pontosan megformált karaktereket mégis leveti magáról a történet, a profán és a magasztos szint egyszerűen nem találkozik, ha nincs olyan koncepció, ami feloldaná a feszültséget a részeg ügyetlenkedés és az első pillanattól sejthető magasztos tanulság között, vagy ami legalább megmagyarázná, hogy miért erre a darabra esett Göttinger választása. Ebben a rendezésben nincs semmiféle másodlagos jelentés, a metaforák egyszerűen, materiálisan vannak értelmezve, az ördög tényleg az ördög, az utolsó játék tényleg az utolsó kártyaparti, és a jelentőségteljes pillanatokban még az ég is dörög. Aztán amikor a testvéri szeretet mégis megold mindent, és karácsony másnapján együtt elindulnak misére, hirtelen megvilágosodik Jézus szíve, hogy biztosan senki se maradjon le a tanulságról.


600 kilométer 100 guinness (4) a csemegepultos naplója (211) a gyáva (1) a gyermek és a varázslat (3) a haramiák (32) a hülyéje (19) a kék hajú lány (2) a kéz (48) a kis kéményseprő (2) a köpeny (29) alapítvány a magyar színházakért (3) alba regia szimfonikus zenekar (7) aldi női futógála (1) aNNa (28) anyám éhesnek tűnik (3) aradi kamaraszínház (3) aranytíz (4) archívum (2) arden (1) az elvarázsolt disznó (12) az ember tragédiája (1) baal (1) babel sound (1) baja (1) balatonboglár (2) balatonfüred (2) balfácánt vacsorára (25) bálna (2) bárka (258) bencs villa (1) bisb (1) bivaly-szuflé (54) bob herceg (34) börtönrádió (2) bsi (1) budaörs (5) budapest improv show (9) budapesti kamaraszínház (1) budapesti vonósok (9) budoár kiállítás (1) busz-színház (11) caminus (70) castel felice (34) castel felice vizsga (5) centrál (3) club70 (1) cosí fan tutte (45) cupido és a halál (30) cv (1) családi játszmák (59) családi ünnep (3) cseh tamás (4) csíkszerda (55) csoportterápia (17) csukás-díj (10) dankó rádió (1) danubia zenekar (1) debreceni tavaszi fesztivál (1) delila (2) deszka fesztivál (19) díjak elismerések (1) don juan (3) dráma kortárs színházi találkozó (6) drámaíró verseny (1) due (1) dunapart (6) dunaújváros (1) egri tavaszi fesztivál (1) egy kiállítás rémei (1) éhség (8) élnek mint a disznók (13) előadásszámok (1) email (1) english (20) erkel (1) erkel színház (62) ernani (4) érzékenyítő fesztivál (1) esztergom (1) europa cantat (7) ezek mennek (43) fellegek (14) fiatal írók (1) fidelio színházi est (3) finito (16) firkin (235) fogság (1) francia sanzonest (2) friss hús (2) furnitur (49) füge (121) gianni schicchi (26) gödöllő (1) grisnik petra (1) gusztinak megjött az esze (1) gyerekstúdió (1) gyilkosok (1) gyógyír északi szélre (84) győr (5) gyulai várszínház (5) hajmeresztő (27) halál hotel (24) halastó (116) hangoló (1) harminchárom változat haydn-koponyára (92) háromszögek (25) hatok csoport (1) hatszín teátrum (31) hazug (1) hét domb fesztivál (2) hetedik alabárdos (1) hetedik mennyország (14) hírek (3) hírszerzők (1) hogy szeret a másik (3) hol (4) hoppart (1) hrabal-vurstli (14) humorfesztivál (6) így tanultam meg vezetni (1) imprójam (1) imprómaraton (3) in medias brass (1) in memoriam cseh tamás (4) interjú (69) jak (2) jászberény (6) jegyek (1) jó kérdés (8) junior príma (4) jurányi (52) kaposvár (135) katona (73) képek (275) kibelátó (13) kicsi szívem kávéba pottyant (1) kisfaludy színházi fesztivál (1) kisvárda (8) kmtg (1) kolozsvár (32) koma (38) komárom (5) komédium (1) kortárs drámafesztivál (15) kórusok éjszakája (50) kőszeg (51) kritika (421) kritikusdíj-átadó (15) kuk (3) kultkikötő (4) kultúrfürdő (26) kurátorok (9) láthatatlan állomás (4) leenane szépe (29) leonardo (1) lev&te (2) limerick-bajnokság (7) líra és epika (38) london (1) love and money (73) love and money vizsga (9) macskadémon (31) madách színház (4) madame poe (7) mágnás miska (13) magyar rádió (14) magyar színház (137) magyar színházi társaság (3) manhattan short (5) manna (101) margó irodalmi fesztivál (7) más olvasnivaló (3) menház színpad (27) merlin (4) mikor (3) mindenütt jó (34) mindenütt nő (1) miskolc (1) mojo (51) momentán (109) monodráma fesztivál (9) most fesztivál (6) mozart-kommandó (2) mozgófénykép (43) mu (5) múzeumok éjszakája (1) művészetek palotája (12) művészetek völgye (21) nagykanizsa (1) naptár (1) nefelé (2) nemzeti filharmonikusok (7) nézőművészeti kft (46) nézőpont színház (9) nofilter (3) nyílt nap (4) nyíregyháza (301) nyolc nő (25) óbudai társaskör (28) operabeavató (104) operaház (70) operajátszóház (9) operamacera (7) operettszínház (32) orlai (437) othello gyulaházán (41) ők (2) ördögkatlan (230) örkény (1) örkény vurstli (5) pájinkás jános (1) pannonhalma (2) papp jános (1) párkák (43) patália (2) pécs (9) pécsi egyetem (2) pesti barokk (84) pesti magyar színiakadémia (16) petőfi irodalmi múzeum (1) placcc (30) pokol (10) portré (1) postart (1) poszt (63) poznan (1) pozsonyi piknik (4) projekter (1) rádió (1) radnóti (44) remény (10) rendezők viadala (2) rév fülöp (34) rögvest (20) russian indie film fesztival (1) shots festival (1) sinaia (1) sly (51) snowman (6) soharóza (82) sokszemközt (1) somló cirqsz (7) song-óra (1) sopron (1) stockholm (2) susotázs (115) szabadesés (37) szeged (86) székely-könyv (2) szemes fesztivál (2) szent imre (1) szentendrei teátrum (3) szép heléna (21) szfe (10) színházak éjszakája (28) színházi törvény (1) szívem szeret (4) szkéné (29) szombathely (27) szöveg (4) szputnyik hajózási társaság (25) táblázat (1) tárgymutató (1) tartalom (2) tatabánya (43) telefondoktor (156) temesvár (46) tengeren 2008 (101) tengeren 2019 (42) térkép (1) terminál workhouse (3) teszt (16) thália (52) the irish coffee (39) thealter (15) tilos rádió (3) tivoli (3) tóbiás és az angyal (30) trefort színjátszó fesztivál (1) váci dunakanyar színház (1) vágánybenéző (11) van egy határ (27) városmajor (6) vaskakas (1) vera (1) vidéki színházak fesztiválja (12) vidor fesztivál (79) vigadó (2) visszaszámláló (1) volt egyszer egy ndk (3) vonalhúzás (34) zalaegerszegi kvártélyház (16) zeneakadémia (1) zichy major (1) zsolnay negyed (3)