SZONÁTA RENDEL

by - 7:57:00


Esterházy Péter: Harminchárom változat Haydn-koponyára / Bárka Színház, Haydn Év 2009
2010.01.11.
„Papa, lenyomunk egy vonósnégyest?” – sikkantja a Haydn zsenije előtt tisztelgő ifjonc Mozart a darabban. „Ketten?” – hüledezik az agg mester. Szöveg és zene birkózik egy pár koponya társaságában a Bárka színpadán. A muzsika győz. KOVÁCS DEZSŐ KRITIKÁJA.

Mert hát darab az nemigen van, csak szavak, briliáns mondattöredékek, monológ-áriák, párbeszéd-villanások, szofisztikált, könnyű reflexiók és gunyoros önreflexiók csillámló szőttese. Meg csavaros poénok minden mennyiségben és bravúros kiszerelésben: kis poénok, nagy poénok, testes poénok és karcsúak… „A végtelenül büdös hulla egyfelől, a végtelen akarása másfelől” – mint Esterházy Péter tömören összegzi a helyzetet egy Litera-interjúban. És színház is van, precízen koreografált táncprodukciókkal, meg pompás élőzene barokk tüllfüggöny mögötti zenekarral. Apropó tüll: Haydn mester, akinek koponyája körül a szilánkos sztori bonyolódik, csak lebegő fátylak mögül szereti hallgatni a hercegi udvar énekesnőinek énekét. Csak a hang érdekli ugyanis, semmi más (egészen addig, míg meg nem jelenik a színen Polzelli kisasszony, aki persze asszony a javából). Hanggá válik számára a világ. Hercegéknek viszont, mint az egyik énekes megjegyzi, „a bőrük alatt is tüll van”, és siklik tovább a szójáték: „tüll beszél, kutya ugat”.

Göttinger Pál, az előadás rendezője Szabó Borbála dramaturggal és Katona Gábor koreográfussal mindent megtett azért, hogy a csillogó, reflexív és önreflexív szózuhatagokat, széttartó epizódokat egységes színjátékká gyúrja össze. Láthatólag nem is eredménytelen a munkálkodásuk, az előadás gondosan egybegyűjti és továbbszövi a szövegtestből kinyerhető drámai matériát. A szituációkat, amelyekben megmutatkozik a jellem, az egyéniség, s a zseniális művész a maga földhözragadt életével. Egy hosszú és pompás epizódban a herceg duettezik alkalmazottjával. Haydn válaszai zenei futamokból születnek. Az uralkodó, aki „nívósabb herceg, mint szoprán”, a maga nagyvonalú arisztokrata sármjával, önzésével és cezaromániájával veszi tudomásul a házicseléddé tett zseni működését.
Kálid Artúr egészen kiváló figurát formál az előadásban: hercege egyszerre unatkozó despota és szellemi lény, az érzékiség rabja s önnön hatalmában gyönyörködő férfiú. Szeszélyes, hisztérikus, minden hájjal megkent élvvágyó tökfej, de ha kell, az előzékeny megbocsátás szobra. „Csupa könny a szobám”– nyitja monológjai sorát, áll az ajtóban furcsán szögletes végtagokkal, s kiszámítottan modoros gesztusaival a mesterkéltségnek, a rokokó kifinomultságnak olyan magasiskoláját jelenítve meg, amely egyszerre ironikus, humoros és élettől habzó. Benedek Miklós muzsikusa épp az ellenkező képlet: robotoló mesterembert látunk, aki tökéletesen tisztában van művészete dimenzióival, ám némi távolságtartással és malíciával szemléli önnön sanyarú sorsát és udvari működését. Benedek negédes, lefojtott, önironikus mosolyai, szikár visszafogottsága roppant művészi türelemről és intenzíven megélt benső életről tanúskodnak. Az udvari énekessé avanzsált rámenős jövevény, Polzelli kisasszony (Réti Adrienn) iránti vonzalma sem melegíti át igazán a szívét, szerelmi rituáléik hűvösen lebonyolított szenvtelen aktusok.

Művész és hatalom viszonyrendszerét érzékenyen és árnyaltan bontja ki a játék: a mecénás familiáris érzelmekkel, de nyers hatalmi gőggel és az örök hierarchiát őrizve viszonyul alkalmazottjához, az udvari komponista az isteni sugallat szerinti alkotás erős védőbástyái mögé húzódva végzi mindennapi munkáját, kispolgári létbe temetkezve. Esterházy figuráinak galériájában sajátos színt képvisel az angyal (Ilyés Róbert): kommentárokat fűz a történésekhez, s ironikus rezonőrként igyekszik továbblendíteni a le-leülő cselekményt (nem sok sikerrel). Ilyés angyalfigurája sörösüveget tart a kezében (a régi jó Kőbányai világost), ormótlan, szürke angyalszárnyakat cepel a hátára csatolva (egy idő után megszabadul tőlük), s vitriolos gúnnyal igyekszik megmutatni a dolgok színét és fonákját. Amikor párbeszédbe próbál elegyedni a közönség egynémely képviselőivel, hamar „padlót fog” az előadás. Lázár Kati megbízhatóan, vehemenciával adja a fiacskájáért örökké aggódó nyárspolgár-asszonyt, Dévai Balázs ura szeszélyeit méltósággal szolgáló, hajlékony Bernhard inast formál, míg Telekes Péter virgonc koboldnak mutatja Mozartot. Gados Béla vonósa megszeppenve konstatálja, hogy az átölelt géniuszból nem akar átáramlani belé a tehetség. Parti Nóra és Kardos Róbert koponyarabló házaspárja egymással is civódva próbálják megfejteni a zsenialitás titkát hűvös osztrák estéken.
„Kicsit ezt is reméltem, bizonyos problémákat megold majd a zene” – mondja Esterházy az idézett interjúban. A szépséges muzsika valóban jótékony burokba vonja az előadást, hamvas táncoslányok bájosan üde forgataga is segít megteremteni az este lebegően ironikus atmoszféráját, csak ama drámai feszültség nem akar lábra kapni, amitől tétje lenne a játéknak. S ekként: az isteni Haydn-melódiáknak.

Szerző: Kovács Dezső

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed