Amikor a balfácán visszalő

A legjobb alakítás díját nyerte el a napokban egy oroszországi filmfesztiválon Göttinger Pál, akinek rendezésében holnap mutatják be a Balfácánt vacsorára! című bohózatot a Móricz Zsigmond Színházban.

Tóth Barnabás rövidfilmje, a Susotázs, Madridtól Szentpétervárig, Ázsiától Amerikáig számos mozis seregszemlén szerepelt már, s több díjat is kapott. A cím fülbesúgást jelent, ami a történetben szereplő két szinkrontolmácsra utal, akik egyikét teátrumunk főrendezője játssza. Egy hűtőgépgyár unalmas konferenciáján fülkéjükben ülve, fordítás helyett hevesen udvarolni kezdenek az Osvárt Andrea által játszott gyönyörű nőnek. Ezt olyan remekül teszik, hogy Los Angelesben is legalább hét napon keresztül vetítik a mozikban a kisfilmet, ami által nevezhetővé válik az Oscar-díjra. Ezekben a napokban azonban Göttinger Pál nem erre, hanem a Balfácánt vacsorára! című Francis Veber-darab premierjére fókuszál.

– Az évad kezdete előtt nem sokkal tudtuk meg, hogy Verebes István egészségügyi okok miatt nem tudja színpadra állítani a darabot. Mivel én főrendezőként vagyok tagja a társulatnak, adódott, hogy én rendezzem az előadást – nyilatkozta lapunknak. – Örömmel vállaltam, mert remek a szereposztás; az összeállításában még annak idején én is részt vettem, miként a darab kiválasztásában is. Nagy közhely, de attól még igaz: a bohózat a legnehezebb műfaj, egyfajta színésztechnikai bemutató. Még egy tragédiát is sokkal szabadabb elfoglaltság rendezni, pláne egy kortárs drámát, amit többnyire nem ismernek a nézők, ezért nincsenek elvárásaik. Egy ilyen jól megírt bohózatnál viszont a mérce roppant magasan van. Kiváló emberismeret, ritmusérzék, pontosság, szövegismeret, poéntechnika, sodró történetmesélés és sok-sok minden kell még a sikeréhez. Ez a műfaj nem azonos a vígjátékkal, ami derűs hangvételű történetet mond el, s minden nagyon áttetsző, világos. A bohózat mindig zsúfolt és kusza, a szereplők pedig semmi mást nem akarnak, mint úgy kijutni a színpadról, hogy megússzák a megszégyenülést. 

Balfácánt tálalnak fel

Mint Göttinger Pál elmondta, csupán tájékozódásképpen nézte meg a mű világhírű filmes adaptációját, Nem szokta összevetni a korábbi változatokat; szerinte a rendezőnek minden esetben tiszta lappal kell indulnia. Egy ilyen sokszor játszott darabnak számtalan változata létezik általában, és ők is saját szöveget használnak – a Szokolai Brigitta által korábban, a székesfehérvári Vörösmarty Színház számára készült példányból indulva ki. (Néhány éve a Rózsakert Szabadtéri Színpadon láthatták is a nyíregyházi nézők Gáspár Sándor főszereplésével. – szerk.) A történet egy gazdag könyvkiadóról szól, aki csak látszólag sikeres, valójában boldogtalan. hiszen nincsenek jóban a feleségével, s a munkájában sem leli örömét. Unaloműzésként baráti társaságukkal szerdánként meghívnak egy-egy balfácánt, például búgócsigagyűjtőt, akit a hobbijáról faggatnak. Látszólag érdekli őket ez a szenvedély, valójában jókat nevetnek az illető rovására. A házigazda váratlan megbetegedése miatt lemondják az estét, az aznapra feltálalandó balfácán azonban megérkezik. Szabadidejében megszállottan gyufaszál-makettezéssel foglalkozik, az emberi géniusz legnagyobb építményeit alkotja újra. Miután a társaság nélkül maradt könyvkiadót a felesége is elhagyja, kettesben tölti az estét a jövevénnyel, aki szép lassan puszta jóakaratból, apró félreértések hatására beavatkozik az életébe, s romba dönti azt. Horváth László Attila játssza a balfácánt, Rák Zoltán pedig a könyvkiadót. Hazugságaik és tévedéseik szétterjednek a lakáson kívülre, elsodorva őket magukat és ismerőseiket, családtagjaikat is. 

Végignevetik az előadást

– Persze akkor lennék elégedett az előadásunkkal, ha a közönség végignevetné – folytatta. – Mivel nagyon jól megírt darab kerül színre, nem is aggódom azon, hogy ez ne lenne így. Emellett azonban szeretném szerethetővé tenni az összes szereplőt, még akkor is, ha nagy szemétládák vannak köztük. Mindenkinek pártját akarjuk fogni, hiszen okuk van arra, hogy ilyenekké váltak. Jó lenne, ha észrevennénk az előadás során saját gyenge pontjainkat, élethazugságainkat, gőgös szemétségeinket – és legalább egy végignevetett este idejére meg tudnánk bocsátani azokat. 

Szerző: Sz. Kántor Éva

Forrás: Nyíregyházi Napló / http://www.moriczszinhaz.hu

Megosztás:
spacer

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed