“A nálunk folyó munka sokkal inkább közösségi lét”

by - 17:59:00

Halastó, Tócsa, Kultúrfürdő, Soharóza, Csíkszerda, Hangfürdő, Kórusmámor. Ez a felsorolás még véletlenül sem egy vízcentrikusan gondolkodó pszichológiai eset szabad ötleteinek jegyzéke, hanem a Jurányi egyik legkülönlegesebb egyesületének projektcsokra, amelyekbe egy keddi próbanapon ugrottam fejest. Képzeletbeli búvárkodásom vezetői: Eörsi Sarolta a Halastó Kulturális Egyesület elnöke és Halas Dóra a Soharóza karvezetője.

Vannak ezek a különleges nevek, amelyek kísérletező-kortárs kórusokat és ehhez kapcsolódó programokat rejtenek. Mennyire direkt ez az egyediség?
Dóri: Egyrészt teljesen véletlen, hogy csoportjainknak ilyen fura neve lett… mindegyik születése önálló történet.
Sári: Másrészt viszont nagyon is tudatos elhatárolódás a klasszikus latin nevű vagy híres emberekről elnevezett kórusoktól, amelyek általában a zeneszerzők által komponált művek előadására jöttek létre. Mi más módszerekkel dolgozunk.
Miben különböznek ezek a módszerek a hagyományostól?
Dóri: Az egyesület minden tagjára jellemző a kórusokról másképp gondolkodás, a hagyományostól eltérő kórusfelfogás, mert a nálunk folyó munka sokkal inkább közösségi lét. A kórusvezetők olyan feladatok elé állítják a tagokat, amely kreatívabb közreműködést igényel, mint a kottán lévő hangok és szerzői utasítások pontos követése. A résztvevők szabadon játszanak a dallammal és a szöveggel, improvizálnak, kreatívan használnak egy-egy zenei alapanyagot, egy témát, ami sokkal koncentráltabbá és személyesebbé teszi az előadásmódot.
Sári: Például az egyik most próbáló kórus, a Hangfürdő, nagyon személyes, meditációs zenével foglalkozik. A közönség a kör közepén fekszik, körülötte pedig az énekkar. Olyan belső zenét improvizálnak, amely mindkét fél számára egyedülálló élmény. De nem minden kórusunk ennyire szabad. A Csíkszerdában van kottából énekelt zene is, amibe belekeverik az improvizációt. Mivel ők az egyesület legnagyobb kórusa, közel 100 fővel rendelkeznek, amelyet egyetlen karnagy vezet, sokkal nehezebb számukra a kötetlen éneklés. 
Hogyan működik az improvizáció egy kórus esetében?
Sári: Az improvizációnak előre megbeszélt kötött szabályai vannak annak érdekében, hogy ne váljon parttalanná a rögtönzés. Ilyen lehet, amikor a karnagy a szólamokat külön instruálja, az egyik egy dallamot énekel, a másik egy hangot tart ki és így tovább. Nagyon fontos közben a folyamatos koncentráció: egymásra és a karnagyra is kell figyelni. Talán ahhoz tudnám hasonlítani, mintha a kórus tagjai hangszerek lennének. A lényeg, hogy a hangzás által közelebb kerüljünk a körbejárt dallamvilághoz, hangulathoz.
Nekem így első hallásra kicsit hasonlít a jazz improvizáció szerkezetére…
Sári: Talán nem véletlen, hogy a Kórusmámor nevű formációnkhoz, tartozik egy jazz trió is. Ők egy 20 fős kamarakórus, népdalfeldolgozásokat énekelnek, nagyon letisztult különleges hangzásvilág az övék… 
Dóri: Igen, nálunk a Soharóza kórussal is előfordult, hogy egy adott zenemű részletet használtuk témaként. A CD-nken található felvételen például, egy Monteverdi töredéket szedünk szét annak érdekében, hogy bemutassunk valamit abból, mit jelent számunkra a korszak atmoszférája.
Nagyon érdekes mindezt próbán látni. A dallam és a szerzői utasítás, már önmagában is sugallja az érzéseket, de ahhoz hogy az elhangzó műnek textúrája legyen, ki kell csalogatni a kórustagokból, élővé kell tenni. Próbálják hangosan, halkan, dühösen, visszafojtva, énekelj úgy mintha… egy idő után nem lehet megkerülni a színházi analógiát. A Jurányiban körülveszik őket a színházi társulatok, akikkel jól megértik egymást, nyilván összetartja őket az alternatív létezés azonossága.
Sári: Azzal a különbséggel, hogy mi ezekben a kórusokban a munkánk mellett hobbiként veszünk részt. Lelkesedésből csináljuk a művészetet és a hozzá kapcsolódó szervezési feladatokat. Nyaranta rendezzük meg a Kultúrfürdő programsorozatot, itt a Víziváros különböző helyszínein és Tócsa néven gyermekek üdültetésével is foglalkozunk. Igazából annak a tudata, hogy nem ebből élünk biztosítja az egyesület stabilitását.
Dóri: Emellett hatalmas szabadságérzetet nyújt, hogy nem kell bemutató időpontokhoz igazodni, akkor lépünk közönség elé, ha készen állunk, így lehetőségünk van hosszan kísérletezni módszerekkel, érzésekkel, technikákkal.
Sári: Viszont ennek a szabadságnak komoly szervezési következményei vannak. Jó lenne egy folyamat eredményét egynél több koncerten bemutatni, külföldre menni, vagy egy kortárs operát annyiszor játszani, amíg tart az érdeklődés. De ez a munkánk egyeztetése miatt sajnos nem lehetséges.
És még egy alternatív színházi analógia… 
Dóri: Talán tényleg nem véletlen a hasonlóság. A Soharóza létrejöttét is a Szputnyik Hajózási Társaságnak köszönhette, és azt is, hogy végre állandó próbahelye lett itt a Jurányiban, mert kellett nekik valaki, aki betársulna.
Sári: Nekünk pedig pont kapóra jött ez a lehetőség, mert régóta terveztünk egy olyan helyet, ahol az összes produkciónk együtt tud próbálni, ahol nem csak szívességből vagyunk.
Hogy érzitek magatokat ebben a Jurányis környezetben?
Dóri: Szerintem szuper ez a hely. Nagyon jó élmény, hogy a keddi próba szünetében összetalálkozunk a többi társulattal, beszélgetünk, együtt vagyunk.
Sári: És jó, hogy mindig van valami, amit meg lehet nézni, kiállítások, programok, hogy min dolgoznak az épületben a többiek, hogy itt ez a társalgó, ahová be lehet ülni, szóval van egy ilyen otthonosság érzésünk…
És mit képzelnétek el a Jurányi udvarába?
Sári: Én a Piros Kakaót, sok gyerekkel.
Dóri: Én egy kiülős kávézót, nyáron szabadtéri programokkal, filmvetítéssel, előadásokkal, amennyiben nem zavarjuk a szomszédokat.

[Anita]

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed