Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Együtt halhatnánk meg, szánkózva

Tulajdonképp semmi az egész, könnyű kis nyári kaland a padon, két férfi, egy nő, mondhatnánk szerelmi háromszög, némi túlzással. Ezen mit se változtat, hogy a férfiak is, a nő is hetven fölötti, öregek, rozogák, itt fáj, ott fáj, egy kis szürke hályog, egy kis lábfájás, egy kis szívprobléma, magas vérnyomás, prosztata, ez-az. 


DE LEGFŐKÉPP MAGÁNY. ABBÓL VISZONT NEM KEVÉS.

Luigié és Liberóé, két öreg olasz férfié, akik ugyan családosak, gyerekeik, unokáik vannak, tartják is velük a kapcsolatot, vagy épp együtt laknak, de folyvást éreztetik velük, hogy öregek, koloncok, nemkívánatosak. Luigi gyerekei kikapcsolják a tévét, amikor már nem nézik, az öreg miatt ne fogyjon az áram. Liberóéi meg vizezik a bort. A vasnemzedék egykor erős tagjai, utolsó képviselői, együtt voltak katonák, fiatalok, együtt hajkurászták a nőket, s bánatukban olyan őszinte kirohanásokra ragadtatják magukat, hogy már észre se veszik, milyen szörnyűségeket mondanak. „Miért nem inkább ez a lányom halt meg?” – fakad ki Luigi Lapaglia fájdalmában a maga keresetlen modorában.

Két öreg, rozoga, szebb napokat látott férfi, akik már nem találják helyüket, már csak úgy eléldegélnek, csak úgy vannak, de egymás barátságával mégis új perspektíva nyílik meg előttük: végre valaki meghallgatja őket, ugyanazon a padon, ugyanazon a téren, ott, a napnak ugyanabban a szűk órájában. Szóba elegyednek, visszajárnak, már hiányoznak egymásnak. A semmi kis jelen mögül kibomlik a gazdag múlt.

MEGEJTŐ A KÉT MAGÁRA HAGYOTT ÖREG ÖSSZETALÁLKOZÁSA, A FÉRFIBARÁTSÁG SZEMÜNK ELŐTT TÖRTÉNŐ KIBONTAKOZÁSA

gesztusokkal, vitákkal, sértődéssel, puhatolózásokkal és egymás ugratásával – a szeretet kimondott és kimondatlan, egyértelmű megmutatkozása.

Benedek Miklós először vállal munkát fia, Benedek Tibor halála óta, játékát áthatja végtelen egyéni fájdalma. Ő Luigi Lapaglia, a keserűbb, a távolságtartóbb, a Liberót játszó Gálvölgyi a szókimondóbb, bátrabb, szenvedélyesebb, egyszersmind szarkasztikusabb. Aki szeret mindent, ami az élet: a napot, ami felmelegít, a vizet, amit megiszik, a kenyeret, amibe beleharap. És van tartása, méltósága. „Nem koldulok megértést és jóságot a gyerekeimtől” – mondja.

Megjelenik még a nevető, vagy jelen esetben kevéssé nevető harmadik, a szintén magányos, macskájával élő Ambra, az egykori óvónő (Egri Márta), akinek meg az a fájdalma, hogy nem lehetett gyereke, aminél még szomorúbb, hogy erre a két magányos, de mégis gyerekes-családos, ám e téren rossz tapasztalatokkal rendelkező öreg azt mondja, ezt ugyan sose bánja.

A nő nem válik szerves részévé a két barát találkozásának és egymásra találásának, nem tud rácsatlakozni a padon üldögélő, délutánról délutánra egyre közelebb kerülő férfipárosra, akik nem teketóriáznak sokáig, döntést hoznak: új életet kezdenek, máshol, családjukat, beszűkült, szomorú jelenüket hátrahagyva. Libero megtakarított pénzéből megszöknek elhanyagoló, nemtörődöm gyerekeiktől és elmennek a tengerhez. Ott majd keresnek valami munkát, bármit, akár halásznak, de ha nem, akkor is ellesznek valahogy.

Ettől fogva nincs enyém meg tied. Az életben a barátság a legfontosabb

– mondja Libero, aki megszervezi a szökést, a jegyet, az indulást, a részleteket, gondolatban már el is siratják az inkább csak formailag létező családi kötődést, a kevéske létezőtől való megválást. Elutazni azonban nem tudnak, ugyanis Libero már pusztán a készülődéstől, a lelkesültségtől, az új céltól, a barátságtól, az újra élni akarás érzésétől olyan mámorba kerül, hogy az indulás előtti pillanatokban a padon meghal. S bár nem így képzelte, hanem úgy, hogy „Együtt halhatnánk meg, szánkózva”, ő már jól járt ezzel a barátsággal.

HOGY MI LESZ EZUTÁN? MEDDIG ÉL LUIGI? BEDUGJÁK-E GYEREKEI VÉGLEG AZ ÖREGEK OTTHONÁBA? AMI MÉG A RAVATALNÁL IS ROSSZABB?

Nem tudni. Mindenesetre jutott nekik egy kis napfény az élet végéből, úgy, akkor, és ahogyan nem várták: véletlenül.

Aldo Nikolaj darabja, Göttinger Pál rendezése ugyan két öregről szól, de általános érvényű megfogalmazása egy reményt keltő, kibontakozó szép kapcsolatnak, mely bármilyen reménytelen pillanatban, magányban erőt és új életcélt adhat.

Igazi lírai, emberi hang az élet végéről szép párbeszédekkel, komótos ritmusban, szomorú igazságokkal és egy kis ábrándozással. Színdarab a barátságról, két ember szövődő kapcsolatáról, mely bármikor, bárhogyan és bárkik közt szövődjék is, mint egy új szövetség, szárnyakat ad. Minden léthelyzetben és minden korban.

Az Orlai Produkció felolvasószínháza szombat este olyan volt, mint egy falat kenyér színház nélküli, kultúráról leválasztott világunkban, s mivel az egész darab egy padon, illetve a lélekben játszódik, éppúgy átjött színpad nélkül is, a színészek dolgozószobájából, kézben a rendezői példánnyal.





TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegek segítenek abban, hogy színészek, rendezők, fesztiválszervezők maradhassunk. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála állj bele aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fekete-fehér fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed