A szinhazkritikak c. blog a Mojóról

by - 13:23:00

Premierrel zárta az évadot az Orlai Produkció Iroda: 2018. június 21-én tartották a Belvárosi Színházban Jez Butterworth Mojo című gengszter-komédiájának magyarországi ősbemutatóját.

A történet 1958-ban játszódik, helyszín az Atlantic Club, amely a zenei élet legújabb üdvöskéje, Silver Johnny fellépéseinek is helyt ad estéről estére. Potts és Sweets, a szórakozóhely két alkalmazottja (egyben gengszterek) különös dolgokat sejt a háttérben, mikor a főnöküknél, Ezránál megjelenik a rivális banda feje, Sam Ross. A baj pedig másnapra meg is történik: Ezrát holtan találják a kukákban – félbevágták. A csapat rettegni kezd, hiszen a vezér nélkül ők is elveszettek, Rossnak pedig minden lehetősége megvan rá, hogy elvegyék tőlük az otthonuknak számító Atlantic Clubot.

Jez Butterworth darabját 1995-ben mutatták be a londoni Royal Court színházban. A kritikusok üdvözítően fogadták a fekete humorral bőven átitatott, mégis drámai előadást, melynek történetéből két évvel később maga a szerző készített egész estés moziváltoztatot. Butterworth neve egyébként az olyan filmek kapcsán is ismerős lehet, mint az On-lány, Az utolsó légió, az Államtrükkök, a Fekete mise vagy az idén bemutatásra kerülő Demóna 2., melyeknek a forgatókönyvírását vállalta magára. A Mojomagyarországi debütálására 23 évet kellett várni, de nyugodtan kijelenthetjük, hogy megérte.

A szövegkönyv rövid, tömör, velős dialógusokból áll, a mondatok csak úgy pattognak, a szereplők gyakran egymás szavába vágva reagálnak az elhangzott dolgokra. Ez a fajta dinamikusság végig kíséri az egész előadást, és mivel hazánkban ritkán látni ehhez hasonló produkciót, kell egy kis idő, amíg a néző agya rááll erre az erős lüktetésre. Nagyjából az első jelenet alatt ez meg is történik, ahol Potts (Szabó Kimmel Tamás) és Sweets (Schruff Milán) arról beszélgetnek, hogy Ezra és Sam Ross egymással tárgyalnak, miközben Silver Johnny (Hunyadi Máté) ott ül mellettük. Mivel a két behajtó/biztonsági őr/mindenes alaposan kábítószer hatása alatt állnak, így nehezen értik meg egymást – a néző is lassan tudja csak kibontani a történet alapszituációját.

Azonban ha mindez megtörténik, megismerjük a többi szereplőt, onnantól már nincs más dolgunk, mint kényelmesen hátra dőlni, és jókat derülni a karaktereken, valamint az előadás bizarr, fekete humorán. Ez utóbbi már az első percektől kezdve áthatja a darabot, aki fogékony az ilyen fajta komédiákra, annak garantáltan teli találat lesz a Mojo.

A színészeknek igazi jutalomjáték a darab, a karakterek egytől-egyig remek lehetőséget adnak a bizonyításra. A premier előtti sajtóbemutatón Sweets karakterét Schruff Milán helyett maga a rendező Göttinger Pál játszotta el, ugyanis Schruff a főpróbán rosszul lett, ételmérgezéssel kellett kórházba szállítani. Szerencsére a két nappal későbbi bemutatón már jelen tudott lenni, és ami öröm az ürömben, hogy nézőként tanúi lehettünk Göttinger kiváló beugrásának, remek színészi játékának. Szabó Kimmel Tamással együtt jó párost alkottak: mindketten zseniálisan hozták a kívülről keménynek látszani akaró, ám mégis, félénk bandatagokat, akik nem csak a rivális csapattól, hanem saját feljebbvalójuktól is rettegnek, ez is sok humoros fordulatot szül.

Velük ellentétben Lestyán Attila Skinnyje (kvázi mindenes a klubban) gyávaságát nem akarja álcázni, bár titkon feltehetőleg szeretne ő is a „nagyok” közé felkerülni, miután Ezra meghal, a főnök jobbkezén keresztül. A három „bandatag” játékos rivalizálása, egymás ugratása, hol valóban csak megjátszás, idővel azonban véresen komollyá válik. Mickey-t, Ezra helyettesét Csőre Gábor alakítja kifinomult eleganciával, titokzatossággal, elsőre ő tűnik az egyedülinek, aki a helyzet magaslatán áll.

Habár mindegyik színész kiválóan teljesít, öröm nézni, ahogyan eggyé válnak a szerepükkel, mégis Nagy Dániel Viktor az, aki messze kimagasló teljesítményt nyújt a színpadon. Ez köszönhető részben annak is, hogy Baby a darab legérdekesebb figurája, kvázi főszereplője, egyfajta felnövés-történetként is tekinthetünk az ő szálára. Az elkényeztetett, az élet dolgait magasan letojó srácból szinte semmilyen érzelmet nem vált ki, hogy apját feldarabolva találták meg a kukákban. Beceneve tökéletesen jellemzi karakterének kezdetlegességét: mint egy kisgyerek, úgy hisztizik azon, hogy Skinny ugyanolyan nadrágot és cipőt hord, mint amilyet ő, ha valami nem úgy történik, ahogyan ő elgondolta, nehezen teszi túl magát rajta. A második felvonásban azonban jön egy nem várt fordulat, amely arra készteti, hogy felnőttként álljon a csapat élére, végül ő hozza meg legracionálisabb döntést az este folyamán – még úgy is, hogy a befejezés nyitott kérdés marad.

A Mojo első blikkre könnyed, nyáresti kikapcsolódásnak tűnik, de a humorral és a különc figurákkal átszőtt réteg alatt mégis egy kőkemény dráma található. Azt a helyzetet mutatja be, hogyan reagálnak a beosztottak a főnök halálára: hiénákként marakodnak a csontokon, mindenki igyekszik hasznot húzni a tragikus eseményekből, előtérbe kerül az önös érdek, a feljebbjutás lehetősége, amivel hőseink igyekszenek élni. Az egymással való rivalizálás árulásra, széthúzásra kényszeríti azokat, akiknek családként kellene együttműködnie, ez pedig most is éppúgy aktuális, mint ahogyan volt az 1995-ös londoni premier idején.

Göttinger Pál rendezése a szövegkönyvvel együtt telitalálat: minden a helyén van, minden szónak, mozdulatnak, mimikának jelentősége van, így a Mojo – szemben sok más komédiával – még a tapsrend után sem engedi el a nézőt. Bár könnyesre nevetjük magunkat a poénokon, még napokkal később is ott motoszkál bennünk a történet, a zárójelenet drámaisága. Szórakoztat és elgondolkodtat – pont úgy, ahogyan egy gengszter-komédiának tennie kell.

Író: Jez Butterworth
Fordította: Zöldi Gergely
Dramaturg: Sediánszky Nóra
Jelmez: Cselényi Nóra
Díszlet: Ondraschek Péter
Producer: Orlai Tibor
Rendező: Göttinger Pál

A bemutató időpontja: 2018. június 21. - Belvárosi Színház

A cikk a 2018. június 20. napján, 19 órakor kezdődő sajtóbemutató alapján íródott

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed