Neked milyen lapot osztottak? – Kritikák a Családi játszmákról

by - 14:18:00

Az Orlai Produkciós Iroda Göttinger Pál által rendezett, legújabb bemutatójában kiborul a családi bili. Nem kérdés, sírjunk vagy nevessünk.

Sam Holcroft intellektuális komédiáját két évvel ezelőtt mutatták be először a londoni Nemzeti Színházban, ahol nagy sikert aratott . Alaphelyzete egyszerű: családi ünnepre gyűlik össze a família, hazajön a két fiútestvér a szülőkhöz, s hozzák magukkal saját családjukat. Ahogy ez lenni szokott: frusztrációk, kényszerképzetek, rokonszenvek és ellenszenvek kerülnek felszínre, ahogy a különböző életformák és gondolkodásmódok egy asztalhoz kényszerülnek – olvasható a színlapon.

Azonban a darabban – ahogy Göttinger Pál rendezésében is – van még egy csavar: a szereplők viselkedésének szabályait, miután kivetítik nekünk játék közben, a nézők előre tudják, így „végig beavatottként láthatják lelepleződni azokat a titkokat és hazugságokat, amelyeket a szereplők egymás elől eltakarni igyekeznek”. Az alkotók célja szerint ezáltal önmagunkba (is) láthatunk, miközben a színpadi történéseket nézzük.

Az Orlai Produkciós Iroda előadásáról írt kritikák közül Dicsuk Dániel art&gon és Turbuly Lilla Kútszéli Stíluson megjelent írását szemléztük.

„Érdekes szórakoztató színházi kísérlet, ám az eredmény nem átütő.Mindnyájunkat érintő alapszituáció, a történetben azonban több is lehetett volna” – kezdi kritikáját Dicsuk Dániel, majd folytatja – „Ez mind igaz, de mégsem fedi egészen a valóságot”.

A szerző egy új szempontot is felvet (elsősorban a beavató információkkal kapcsolatban), amely szerint kérdés, hogy színházként vagy inkább szórakoztatásként nézzük az előadást. Ugyanis, a szereplők kijelzőkön olvasható viselkedési szabályai noha egyediek és szórakoztatóvá teszik a történéseket, „másrészt azonban épp a színház lényegének mond ellent mindez, hiszen normál esetben a nézőknek maguktól kellene rájönniük, vagy legalábbis megsejteniük azt, amit így egyszerűen csak elolvashatnak” – fogalmaz.

Úgy véli, ez a koncepció a bohózat irányába tolja el az előadást, így hiába „próbál mélyebbre ásni a cselekmény, például két tönkrement házasság kapcsán, a koncepció által az előadásra települő folytonos humor nem engedi, hogy mindezt át is érezzük”. A hirtelen hangulatváltások és az „erőltetett kényszercselekvések sokszor zökkentenek ki minket a cselekmény követéséből” – véli, hozzátéve – azonban „humorforrásként jól működnek”.

Mindez a szerző szerint nyomot hagy a színészi játékon is, amelyet esetenként kifejezetten élvezetesnek tart, „ám a történetvezetés és a viselkedésminták csavarjai révén részükről inkább stílusgyakorlat-folyamot, semmint konzisztens szerepformálást látunk”. Úgy véli, „a koncepcióhoz viszonyítva minden másodlagos: a történet, a karakterformálás, az árnyaltságra való törekvés”.

Mindezekkel együtt véleménye szerint az előadás „tökéletesen teljesíti a vállalását: (…) folyamatosan nevetteti a nézőket – alapvetően, még ha maradt is némi színházi hiányérzetünk, mi is jól szórakoztunk rajta. A kísérlet, ha nem is váltotta meg a világot, azért sikeresnek mondható”.

Turbuly Lilla a Családi játszmák által felvetett, „agyonírt és agyonjátszott” téma színpadra készült változatainak dráma-vígjáték tengelyén próbálná elhelyezni Göttinger Pál rendezését. Azonban – mint a szerző írja – az előadás ellenáll ennek, mivel „könnyed vígjátéknak indul, aztán átcsap fekete komédiába, de van benne a realista drámákból is és sokat pszichologizál”.

A nézők „cinkos” beavatásának ötletét ő sem hagyja szó nélkül. Véleménye szerint „néhány percig tud érdekes lenni, utána már feleslegesnek érződnek a feliratok, hiszen mindaz, amit kivetítenek, pontosan ott van a színészek játékában” – véli. „Sokkal izgalmasabb az a játék a második felvonásban, amelyben a családi kártyaparti válik - a játékszabályok életre transzformálásával - tétre menő szópárbajjá” – írja a második felvonás központi elemével, egy sajátos szabályokkal játszott kártyajátékkal kapcsolatban.

Turbuly Lilla szerint amúgy is a második felvonás az erősebb. „Az első felvonás jóval lassúbb, ráérősebb expozíció, amelyet teljes egészében a realista játékmód jellemez. A második felvonásban sűrűsödni kezdenek a groteszk, elrajzolt elemek, aztán a „Téboly indul!” jelszavú kártyajátékkal tényleg belefutnak egy agyeldobós, kaotikus családi iszapbirkózásba” – fogalmaz.

A szerző „remekbeszabott színészi alakításokról” ír kritikájában, „Járó Zsuzsa fokozatosan bontja ki ennek az elsőre szürkének látszó sógornőnek a színeit, így mire eljön a vallomás ideje, már tökéletesen érthető a miértje” – fogalmaz ezek egyikéről.

A kritika végén szóba kerül az Orlai Produkciós Iroda kvázi-társulattá való alakulása, amelyben Orlai Tibor producer néhány hónapja Együtt, szabadon! jelszóval vonta szorosabbra a kapcsolatot színészekkel és rendezőkkel, több közös munka és tervezhetőbb évad jegyében. Közülük Járó Zsuzsa, Ötvös András és Szikszai Rémusz szerepelnek a Családi játszmákban. „Ami az összjátékot illeti, arról már most is elmondható, hogy remekül működik, különösen a második felvonás fokozatosan elszabaduló őrületében érezni az egymásra hangolt játék adok-kapokját, a közös munkából felszabaduló energiát. És ez mindenképpen jó előjel arra nézve, hogy a vendégekkel kiegészülő mag ebből a szempontból igazi társulatként tud majd működni” – zárja írását a szerző.
További kritikák az előadásról

Art7 - Kállai Katalin: Ülj közénk és hazudj

Évente egyszer, mondjuk karácsonykor, összejönnek a százfelé szóródott családtagok és némi alkohol hatására (horribile dictu józanul) kibukik belőlük az összes sérelem, amit valaha elszenvedtek egymástól…Olvasson tovább >>>

Pótszékfoglaló - Bozóky Balázs: Játszmázunk? Játszmázzunk!

Göttinger Pál rendezése könnyed, frivolan lendületes, ám ettől nem válik olcsóvá, könnyűvérűvé. Olvasson tovább >>>

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed