Szabadesés a Bárkában

Amikor megtörténik a katasztrófa és te visszatekintesz életedre, vajon tetszeni fog, amit látsz? Mentenéd a menthetőt, de lehet, hogy már késő… A Bárka Színház évadnyitó darabja Michel West Szabadesés című műve. A jeles alkalom egyébként egyben a kortárs ír szerző első magyarországi bemutatóját is jelenti. A magyar közönségtől nem idegen az ír életérzés, számos darab honi sikere is bizonyítja ezt, Martin McDonagh A kripli című darabját például immáron tíz éve játsszák a Radnóti Színházban, Marie Jones Kövek a zsebbenje pedig két bemutatót is megélt (a Tháliában ezen a címen, a Pesti Színházas verzió pedig Kövekkel a zsebében címen futott), és ugyancsak szép múltra tekinthet vissza, a Tháliában még mindig megtekinthető az előadás. A Szabadesés rendezője Göttinger Pál, aki immáron 2008 óta működik közre a Bárka életében. Bizonyos tekintetben ez a darab folytatja a fiatal direktor két korábbi munkája, a Tengeren és a Harminchárom változat Haydn-koponyára által megkezdett sorozatot, melynek fő tematikai eleme az elszámolás, az elszámoltatás. Michael West darabja egy egyetemes történet az emberi élet elvesztegetéséről és kegyetlenségéről, melyben legtöbbször az ébresztő hívás túl későn érkezik, s hiába ráz fel, a dolgok már visszafordíthatatlanok. West elkeseredett víziójában egy középkorú férfival találkozunk, aki agyvérzést kap, melynek következtében teljesen lebénul. Ebből a pozícióból tekint végig életén, s szemünk láttára elevenednek meg emlékei. S hogy a nézőpontokkal és idősíkokkal tisztában legyünk, a színpad függönyökkel három különböző részre osztható, így választva szét a gyerekkort, a közelmúltat és a jelent. A nézőpontok bemutatásában egy kézikamera jelen idejű felvételei segítenek, az óriáskivetítőn például főszereplőnk távollétében az ő kórházi ágyból kitekintő pozícióját vehetjük fel, vagy épp egy viharos lakókocsis kempingezés esőáztatta (spricnivel élővé varázsolt) képeit tanulmányozhatjuk. Szereplőinket néha egy kamera követi, így a színpad nyújtotta távolság elidegenítő hatása (bár ez itt kétségkívül nem akkora mértékű, mint mondjuk a Nemzeti Színház nagyszínpadának esetében) megszűnik, és a néző az egészen apró arcrezdüléseket és érzelmi megnyilvánulásokat is nyomon követheti. Az előadást számos apró, ám annál ötletesebb szcenikai megoldás teszi élővé, mivel a darab amúgy nem az éltetést sugalmazza, hanem a temetést készíti elő, erre nagy szükségünk is van. Persze lehet, hogy sok nézőt pont a „színházidegen” kamerás megoldás fog zavarni, de azok mind kellenek ahhoz, hogy a néha ellaposodó történet, és a bizonyos részletek túlságosan részletes, bizonyos részleteknek pedig csak jelzésszerű bemutatása közötti egyensúly hiánya okozta kellemetlenségekről elvonják a figyelmünket. A rendező és látványtervezők kreativitása kellett ahhoz, hogy ezt a rideg és keserű darabot élvezhetően vigyék színre. A vérfertőzés gyanúja és más egyéb szörnyűségek okán már-már szappanoperába hajló történet alapvetően nem lenne ennyire lehengerlő, ha a színpadi tértől első látásra idegen képi megoldásokkal nem tennék oly szuggesztívvé és átélhetővé a főhős szenvedéseit és élete történetét. Szó se róla, aki meg akarja nézni a darabot, fel kell készülnie rá, hogy az előadás közben tapasztalt élménye leginkább a nyomasztó jelzővel lesz leírható. A humor néha feloldja ezt a rossz érzést, de ahogy főhősünk megelevenedő emlékei is ékes példák erre, az életben vannak olyan dolgok, amik elől csak ideig-óráig menekülhetünk – így a rövid nevetés után a feloldhatatlan szomorúság újra erőt vesz rajtunk. 

 Gulyás Luca
Megosztás:
spacer

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed