Koltai Tamás: PIACRA DOBOTT MAGÁNYOK

by - 18:05:00

ÉS, LV. évfolyam 31. szám, 2011. augusztus 5. 
(Neil Simon: Ölelj át! - Thália Színház; Daniel Glattauer: Gyógyír északi szélre - Orlai Produkció, Óbudai Társaskör) 

Az osztott színpadú bulvárdarabok két lakásban játszódnak, középen láthatatlan fallal. A régebbi típusokban telefonáltak, az újabbakban e-maileznek, hogy a szerzők legalább a közvetlen párbeszédek egy részét megspórolják. Szegény Feydeau idejében még egyetlen kütyü sem volt feltalálva, neki helyzeteket és dialógusokat kellett kitalálnia, csakhogy ő még tudott darabot írni. Neil Simon klisézni tud. Aki egy darabját látta, az összeset látta. Simonnak fogalma sincs az életről, tökéletesen híjával van az élménynek, csupán a saját környezetéről tud darabot írni, szereplői véletlenül sem kazánkovácsok vagy kórboncnokok, hanem írók, filmesek, producerek, színészek, illetve ezek paneljai. Azt mondja például a Thália Színházban Ölelj át! címmel bemutatott csinálmány regényíró figurája: „Háromszáz oldalt megírtam a könyvemből, de a sztori még nem jutott eszembe." Legalább öniróniája van, a javára írandó. Az Ölelj át!-ban egészen végig nem jut semmi az eszébe, de jól elvan vele két felvonáson át. Állítólag saját magát írta meg, amikor meghalt a felesége. George Schneider addig gyászol, amíg rá nem talál az eleinte csak ráerőszakolt Jennie Malone-ra, akit elhagyott a férje. A férfit az öccse, a nőt a barátnője doppingolja a párkeresésre, persze az életszerűtlenség dramaturgiája jegyében ezek ketten is összejönnek, csak ki kell tenniük magukat a kísértésnek. Piacra dobott magányokról van szó, ahogy az egyik szereplő mondja. A darabszerző a mindenkori kurrens témát dobja piacra, és megtalálja a számítását. Simon darabjai sohasem ízléstelenek, alpáriak vagy rikítóak, megfelelnek a középosztály szolid polgári mentalitásának, ez - ha úgy tetszik - a mai életet behálózó eldurvult kommunikációs gyakorlatban az előnyükre válik. Szántó Erika rendezése is disztingvált, moderált, tartózkodó. A tervező Bujdosó Nóra kihasználja a nagy teret, szellősen és jelzésszerűen, mégis valóságosan odaképzeli a tágas lakások mögé a játék közegét, a köréjük tornyosuló New Yorkot. Sok ruhát is tervezett, a vígjáték címe lehetne akár Öltözz át! az Ölelj át! helyett, elvégre ez nem az Antigoné, ami végigjátszható ugyanabban a jelmezben, itt telik-múlik az idő, télre nyár jön és így tovább, itt a gardrób a főszereplő, a hosszabb-rövidebb intervallumok között tulajdonképpen semmi sem változik, csak a szereplők viselete. Az intervallumokat a tűzlétrára ültetett szaxofonos, Jelasity Péter tölti ki, az átöltözés idejére is hangulatot teremtve. A színésznek ebben az esetben istennek kell lennie, amennyiben a semmiből teremt embert a saját hasonlatosságára. Ez Takács Katalinnak sikerül maximálisan, aki vette a fáradságot, hogy kitaláljon egy létező lényt, és minden pillanatban hitelesítse testtel, lélekkel, a természetes létezésnél bonyolultabb belső tartalommal. Jennie Malone-ja önsajnálat és önbecsapás nélküli nő, valamennyire már benne a korban - Simon szereplői akárhány évesek lehetnek, semmi életkori specifikummal nem jellemzi őket -, emiatt apró engedményeket tesz a büszkeségének, alkalmazkodó, megértő, odaadó, van humora, iróniája és tartása is. Mellette Gálffi László erőfeszítés nélkül, lazán hozza kedvelt figuráját, a világfájdalmas, sármosan elpilledt, kicsit önző, hiú, előnyösen vonzó intellektuális svádát. Jól állnak egymásnak, bár a kötelező, ámde megíratlan fordulatokat, a villámgyors be-, ki- és visszaszeretést ők sem tudják hitelesíteni. Az untermann veszekedőpáros, Görög László és Kerekes Éva fejlett rutinnal szolgáltatja a kiszámított és semmitmondó évődést, hancúrt és hányaveti szexet. Ahogy a nagy bulvárkönyvben meg van írva. Az osztott színpad két lakásra modernebb, e-mailes változatát az osztrák Daniel Glattauer saját regényéből írt kétszemélyese, a Gyógyír északi szélre képviseli. E nemben a néhai William Gibson melodrámája, a Ketten a hintán (nálunk ötven évvel ezelőtt a találó Libikóka címmel játszotta Gábor Miklós és Váradi Hédi) a klasszikus etalon, amelyben a szerelem diadalát mindkét félnél a félig-meddig még létező előző párkapcsolat bevallott vagy bevallatlan valósága akadályozza. Glattauer a posztmodern variációt, a meg sem látni és megszeretni esetét írja meg a témából. Emmi Rothner és Leo Leike sohasem találkoznak, csak - egy félreértésből kifolyólag - internetes levelezésbe kezdenek, és email-függőkké válnak. A nő jó házasságban él, és két tinédzser gyerek mostohaanyja, a férfi épp szakított, de még nem heverte ki. Társadalmilag ők sem a szövőnő-könyvelő kategória, foglalkozásuk közeli és trendi, Leo nyelvpszichológus, az e-mailezés nyelvét tanulmányozza, Emmi pedig honlapokat tervez. Nem mintha ez számítana, lehetnének akármik, éppúgy karakterpanelek, mint Simon show-biz figurái. Kapcsolatuk specifikuma, hogy látatlanban fejlődik ki, még képet sem küldenek, egyetlen inkognitós randevújukon elkerülik egymást, a tényleges találkozások elől pedig mindig megfutnak az utolsó pillanatban. Kötődésük ennek ellenére egyre inkább érzelmekkel telítődik - végig töltve van frivol erotikával és szexualitással -, már-már szerelem. Mégis vége szakad hirtelen, bár ezt a szerző, kiábrándító dramaturgiai ügyetlenséggel, csak a harmadik, a férj felléptetésével tudja elérni, aki fölfedezve a távviszonyt, e-mailben szólítja fel Leót a szakításra. Ezt mint megoldást eléggé banálisnak gondolom. A Gyógyír északi szélre elszórakoztat a maga módján, bár bulvárnak nem elég technikás, komoly darabnak nem elég tartalmas. Sokáig úgy tűnik, hogy az önmagának sem bevallott, rejtett kitörési vágy félénk, a következmények elől meg-meghátráló kísérletét - a magány lehető legszűkebb piacra dobását - próbálja feltérképezni, de útközben zátonyra fut. A két szereplőről szinte semmit sem tudunk meg, Leo Leikét egyáltalán nem óhajtja jellemezni a szerző, ami egyszerű figyelmetlenség, Emmi Rothnert pedig felelőtlenül elhanyagolja, holott a „boldog házasságára" illene reflektálnia, legalább annyira, hogy jóféle bizonytalanságban hagyjon az asszony kijelentésének többször nyomatékosított igazságtartalma felől. Az kevés, hogy a férje bizonyos szabadságot ad neki, meg hogy a hegyekben síelnek és a portugál tengerparton nyaralnak. A férj Leónak küldött e-mailje a darab végén olyasmit mond el, ami bizonyos motivációval szolgálhatna, csakhogy minderre még csak halvány utalás sincs a megelőző másfél órában, amiért nem kapna jó osztályzatot egy drámaíró-iskolában. A színészi-rendezői utómunka elvileg pótolhatná, amit az író elmulasztott, legalább részben árnyalhatná a karaktereket, de valószínűleg nem érné meg a fáradságot, és az Orlai Produkció égisze alatt létrehívott előadás veszítene gondtalan felszínességéből. Göttinger Pál felügyeli a lebonyolítást, elsősorban a sokmozgásos tempó-ritmust, ami a mozaikos darabszerkezet kényszere. A történet fél évet fog át, Sebő Rózsa díszlete fölött - inkább lepukkant panelt idéz, mint jól szituált lakásokat - kijelző mutatja az időt, és az átöltözések itt is főszereplővé avatják a tervezőt. Fullajtár Andrea és Őze Áron energikus, virtuóz kettős, nem ülnek a számítógépük előtt, csak szemeznek vele, és széles skálán, rafinált, hatásos váltásokkal játszanak. Fullajtár pikírt, ironikus, fölényes, Őze vehemens, önelégült és intellektuális. Nem szívják mellre a drámát, amelyet elfelejtettek megírni a számukra.

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed