Adys diákok az a.N.N.a debreceni előadásáról

by - 7:43:00

a.N.N.a rejtély     Tölli Zsófia és Nádasdi Csilla

A Mobil Front Műhely és a DrámaMa előadásáról.

A Csokonai Színház Nagyszínpadán mutatták be Magyarországon először Martin Crimp színdarabját Göttinger Pál rendezésében. Egy fél-improvizációs beszélgetéssel vette kezdetét a darab, amely a későbbi témához nem kapcsolódott, zavaróak voltak a fényjátékok, a humor és az utána következő indokolatlanul éles váltás. A színpad elsötétült, két kivetítőn forgó magnószalagot láthattunk, valamint egy igen jól eltalált torzított hegedűhang kíséretében Anna hangpostáját hallgattuk. A hatás első osztályú lett volna, de az üzenetek nagy része annyira recsegett, hogy számomra nem volt érthető a szöveg.A darabban leginkább párbeszédeken alapuló jelenetekkel dolgoztak. A kezdeti egyértelműségből egy határozott (és talán tudatosan irányított) vélemény-kavalkád alakult ki. Ahány ember, annyi elképzelt történet Anna elképzelt életútjában.A történet mozgatórugója leginkább a találgatás, a céltalan következtetés. Igazából ugyanezt kell tenne a nézőnek is, ha meg akarja fejten Anna, Annie vagy Ánya életét. Az egyvelegből mindenki azt ragadja ki, ami számára fontos, érzelmi állapotára mindenkinek más hatással van, a néző saját értelmet ad minden egyes jelenetnek, tehát ez a mű tipikusan szubjektíven megítélhető.A zárókép az összes jelenetből összevágott metszet, majd harmonikus egység, a történetek, vélemények, érzésvilágok mégsem egyeznek. 




Kritika Annáról, aki minden kritikát megelőzött     Pogány Gábor Máté

Göttinger Pál a.N.N.a. című rendezéséről

Alternatív. De mit is jelent ez a szó? Alternatív:más, eltérő, különböző. A Mobil Front Műhely DrámaMa társulatának előadásában láthattuk az  a.N.N.a. című előadást. Ez pedig alternatív volt a javából. A darab egy kérdésen alapul. Ki az az Anna? Anna egy nő. Ezt a ,,hír érték" információt tudjuk róla. És már ez is több, mint a semmi, mivel a színészek és a rendező egyik célja is az, hogy a nézőket viszonylag tudatlanságban és határozatlanságban tartsák. Így a dolog élvezhetősége és érdekessége felfokozódik. De még mindig nem feleltem a kérdésre: ki az az Anna? Ahogy a darabban is mondják: csak egy átlagos kiscsaj. Pont olyan átlagos, mint minden más kiscsaj. Csak éppen ő foglalkozását tekintve terrorista, kedvenc elfoglaltságai közé tartoznak a festészet és egyéb művészetek, amelyekben a vért, beleket, vagy egyéb dekoratikus emberi testnedveket vagy testrészeket föl lehet használni. És itt jönnek a következő kérdések: miért ilyen Anna, és mitől vált ilyenné? Hát miért másért válhatna az ember brutális terroristává és lelkeg nyomorékká - nem, kedves olvasó, rosszul gondolja - se nem politikai, se nem háborús, és még csak nem is az alkohol hatása miatt. Egy egyszerű ok (egy ugyanilyen egyszerű kislánynak): esténként bepisilt. Így szimpán. Minden este újra és újra és újra. Ezt az állapotot a szülők tarthatatlannak minősítették, s mint minden más normális szülő, leányukat orvoshoz vitték. DE nem. Kedves színházba járó és kritkát olvasó úr vagy hölgy, Annát nem meggyógyították. Hanem megalázták. A pszichológia negatív csodáját művelték vele, ami még a legártatlanabb gyermekből is a csonka lelkű bűnözőt hozná ki. És Anna ezt nem élte túl lelkileg. Anna meghalt, eltűnt, mondhatni reinkarnálódott a lelke saját testében. Egy másik Anna lett belőle. Egy brutális, szatirikus, és a gyönyörök formáit több mint két szemmel észrevevő lény. Egy valami. Amit lehet jónak és rossznak minősíteni. Benne van az emberiség összes negatív gondolata és szépérzéke. Ő lett a.N.N.a. Őt mindenki ismeri. A média, a művészeti fejesek, a kispolgárok, a hajléktalanok. Őt kivétel nélkül mindenki ismeri, és mégis senki. Nos igen, ez egy igen nagy közhely. (De bízhat bennem Ön, kedves olvasó, hogy e darab képes önnel elhitetni azt, hogy ez NEM egy átlagos közhely.) Az emberek csak találgatásokból tudják, hogy ki lehet Ő. És  folyamatosan találgatnak és asszociálnak és elvonatkoztatnak. És ez maga a darab. A találgatások és vétózások mezeje.
A mű egyébként csodás és érdekes díszletével is bizonytalanságot sugall a nézők számára, a kivetítőkkel és egyéb látványelmekkel. Szóval dőljön hátra Ön, és élvezze az előadást.
És most egy frappáns zárómondat: A mű lényege: az átlag szabálytalansága. A magnó forog, a szalag újabb és újabb információt rejt, és amikor az összes információ egyben van, felmerül egy kérdés ismét: DE AKKOR KI AZ AZ A.N.N.A??


You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed