Ezeken az oldalakon nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.


Hetedik nap - A valóság helyett

A VIDOR fesztivál színházi programjában nemcsak arra láttunk példát, hogy miképp válhat a művészet mulatságossá (legfőképpen a Buborékokban és a Bányavirágban), hanem arra is, hogy milyen hiányérzeteket kelthet egy előadás, ha csupán csak szórakoztatni akar, és kikerüli azokat a művészi lehetőségeket, amelyek a színpadra állított anyagban vannak.

A Gyógyír északi szélre (akárcsak az előző napon látott A nagy négyes) több is lehetne önmagánál, nem csak egy kellemes este. Daniel Glattauer műve – amelyből az előadás készült – a levélregény 21. századi változata, egy e-mail-regény, amely egy ismeretlen asszony és egy ismeretlen férfi véletlenszerűen kialakuló és egyre személyesebbé és bonyodalmasabbá váló számítógépes levelezését mutatja be. 
Dramaturgiai és rendezői döntés, hogy a színpadi változat milyen formát választ. Göttinger Pál rendezése két eltérő padlóval és tapétával borított fél szobát illeszt egymás mellé, az egyikben Emmi Rothner (Fullajtár Andrea), a másikban Leo Leike (Őze Áron) él. Az előbbiben egy asztal, rajta laptop, mellette egy ágy, a másikban egy fotel és egy íróasztal, rajta számítógépes monitor (itt-ott szétszórt ruhák és egyéb tárgyak). Ebben a térben mozog a két főszereplő, természetesen mindig csak a saját térfelén. Mivel azonban ilyen kvázi valóságos térben látjuk a két ismeretlent, akkor valódi környezetet és valóságos viszonyokat is képzelünk hozzájuk. Pedig levelezésük virtuális térben játszódik, és az egyik legfontosabb jellegzetessége, hogy a szereplők által elmondottak (az e-mailekben leírtak) igzaságtartalma nemcsak a levelezőtársak, hanem az olvasók / a nézők számára is megítélhetetlen – lehetne. 
Ebben a kvázi valóságos térben Fullajtár Andrea és Őze Áron játéka is valóságos érzéseket jelez, s mindehhez kvázi valóságos cselekedeteket kapcsolnak: olvasgatnak vagy a munkájukba mélyednek, utazótáskát pakolnak, fogat mosnak, bort isznak és a napszaknak és az évszaknak megfelelően folyton átöltöznek. Miközben hallgatjuk a kissé titokzatos, de semmiképpen nem rejtélyes kvázi párbeszédüket (gyakran néznek a számítógépeikre, de valójában egymással társalognak), elgondolkodunk azon, hogy milyen lenne ez az előadás, ha csupán a szövegek élnének benne, amely a valóságos térből és időből kiemelve megteremti ennek a két embernek a virtuális kapcsolatát, amelynek tényleg nincsenek valóságos dimenziói. Hisz amikor a két szereplő megpróbálja ezt a viszonyt kiemelni a cyber térből, akkor végeredményben ezzel meg is szüntetik azt. 
E lehetséges, a szöveg eldönthetetlenségeire épülő előadással szemben egyre inkább leegyszerűsödik az a valóságos, amelyet a Krúdy Kamaraszínházban látunk. Egyre inkább néven nevezhetőek a megjelenő érzelmek, miközben egyre bonyolultabbnak és kiszámíthatatlanabbnak kellene lenniük a viszonyoknak. Fullajtár Andrea és Őze Áron játéka tud igazi titkokat rejteni a fordulatok mögé. És amikor – csak hangbejátszásként – megismerjük Emmi férjének Leóhoz írt levelét, akkor egyértelműen egy modern melodrámává egyszerűsödik le a történet. A számítógépes világban felfedezett újfajta létértelmezések helyett egyre inkább a mesterkélt fikció bonyolítja a művet.


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegek segítenek abban, hogy színészek, rendezők, fesztiválszervezők maradhassunk. A támogatói feliratkozáshoz kattints ide!

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny a közös többszörös alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház CAFe Budapest caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál dido és aeneas díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros e-színház egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fesz segélyalap fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge független előadóművészeti szövetség gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló hárman a padon harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi k2 színház kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg köszönet estéje-estélye kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna manőver margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő mintaapák miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál móra kiadó most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé négyhangú opera nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör ómama online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum pim dia hangoskönyvek pinceszínház placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik rádió rádiójátékosok radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sakknovella shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színház tv színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed