Szenvedélyek és szabadságvágy

A név: Carment meghívták a MOST fesztiválra 
A Carmen megrendezésével Sediánszky Nóra régi álma vált valóra.


NYÍREGYHÁZA. – A név: Carmen nyitotta az évadot a kamaradarabok között, és az azt követő mezőny a későbbiekben igen erősnek bizonyult, hiszen a Leenane szépe és az Asszony asszonynak farkasa is kiváló produkciók (Göttinger Pál, illetve Koltai M. Gábor rendezése), a Carmennek köztük is meg kellett/meg kell állnia a helyét. A színházi alkotóknak mindig a nézők visszajelzése a legfontosabb, hiszen az előadásokat elsősorban mindig nekik készítjük, és csak másodsorban a szakmának, de természetesen az ilyen jellegű visszaigazolások is sokat számítanak, nagyon jól esnek. Ez a siker számomra a színészek miatt is értékes: nagyon sokat, nagyon áldozatosan és jól dolgoztak, megérdemlik, hogy máshol is megmutathatják magukat. – Arra a kérdésre, hogy miért a Carment választotta az első nyíregyházi rendezése alapjául, Sediánszky Nóra azt mondja, a mű az egyik nagy szerelme.

Ez a siker számomra a színészek miatt is értékes; megérdemlik, hogy máshol is megmutathatják magukat.

Függetlenség iránti vágy

– Édesanyám a Magyar Rádió zenei osztályán dolgozott, korán „megfertőződtem” a komolyzenével, a Carment az Operaházban is láttam, de több filmfeldolgozás is nagy hatással volt rám. Sokáig nem szerettem a címszereplőt – nem tudtam „menni vele”, kemény, szeszélyes, valódi szeretetre képtelen figurának láttam; talán azért is taszított a kétségtelen vonzás mellett, mert – sajnos, vagy nem – soha nem voltam egy végzet asszonya típus. Gátlásosabb, visszahúzódóbb vagyok, de egyetemistaként elkezdtem jobban megérteni Carment, akiben engem nem csak a szenvedélyessége, de a függetlenség és szabadság iránti vágya is megfogott. Hálás vagyok a színház ügyvezető igazgatójának, Kirják Róbertnek, hogy lehetővé tette ezt a rendezést, egy régi álom megvalósulását, hiszen mégiscsak egy számára ismeretlen rendező bemutatkozását vállalta föl, és az mindig sok kockázatot rejt magában. Akár bukhattam is volna vele – a próbafolyamat bizonyos szakaszaiban féltem is ettől. De az alkotófolyamat mindig ilyen: sok küzdelemmel, harccal, vívódással jár.

Női sorsok

– Az előadással nem a sztereotípiákra akartam fókuszálni: a férfi-nő viszony érdekelt, ami szerintem ma még nehezebb és bonyolultabb, mint Carmen korában volt. Egyre több az értelmiségi, független, önmagát eltartó nő, a vezető pozíciókban is egyre több nő jelenik meg, sokszor többet is keresnek, mint a férjük, és ezzel megdőlt az az évszázadokon át tartó felfogás, ami szerint a férfinak kell eltartani a családot, és irányítani a nőt. Azt tapasztalom, hogy a férfiak nagy része nehezen viseli ezt, és ez a párkapcsolatokra is kihat. Carmen persze nem egy értelmiségi nőtípus, keveset gondolkodik önmagán, inkább csak a végén: él és cselekszik, mert túl kell élnie – viszont abszolút független, ha nem egyenesen autoriter személyiség. Carmen és José története két össze nem illő ember kapcsolata: amikor a nő ezt belátja, elengedné Josét, sőt, inkább mondjuk így: szívesen továbblépne, a férfi viszont képtelen szabadulni tőle: a szenvedélye foglya – mesélte a rendező, aki szerint ez egy nyilvánvalóan női látásmódot, női gondolkodást tükröző Carmen-felfogás, ahol fontos, hogy ő mit gondol a férfi-nő kapcsolatról, mit élt meg az elmúlt húsz-huszonöt évben, de az is hatással volt rá, hogy dramaturgként, rendezőként, fordítóként vagy szövegkönyvíróként sok női sorssal foglalkozott már.

Egyértelmű visszaigazolás

– Érdekelnek az alkotó nők, azok, akik képesek voltak szembemenni a saját koruk elvárásaival, és végigjárni a saját útjukat: ilyen volt Jászai Mari, Madame Curie, Frida Kahlo vagy Marina Vlady, akiktől munka közben én magam is sokat tanulhatok. Női rendező kevés van általában, így Magyarországon is; a rendezőnek keménynek kell lennie, kiállnia az igazáért, és ez olyan tulajdonságokat követel meg, amelyek rám például kevésbé jellemzőek. Mert miközben én is sokszor vívódom, és felteszem magamnak a kérdést, hogy jó vagyok-e abban, amit éppen csinálok, jó úton járok-e, a színészek felé végig azt kell sugároznom: tudom, mit szeretnék, megbízhatnak bennem, még akkor is, ha olykor ádáz, vérre menő csatákat vívunk (ez hozzátartozik) – és ez nem mindig könnyű. Ezért is esik jól egy ilyen nagyságrendű szakmai siker, mint ez a fesztiválmeghívás, ami egyértelmű visszaigazolás, hogy olyan nagyot azért nem tévedhettem. SZA

Megosztás:
spacer

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed