Ezeken az oldalakon
nincsenek saját írások.
A forrásokat az egyes bejegyzések
végén lehet megtalálni.

IZGALMAS KOR

Beszélgetés Szabó Kimmel Tamással

Néhány éve jelent meg DÉS MIHÁLY regénye a remek PESTI BAROKK címmel. Már akkor találgatások kezdődtek, ki kicsoda a regényben – mert valójában a nyolcvanas évek fiatal pesti értelmiségiekről szóló kulcsregény ez – fölismerhető helyszínekkel, történetekkel – megváltoztatott nevekkel. Nem csoda – és ezt már SZABÓ KIMMEL TAMÁS, a Pesti barokk előadás egyik főszereplője meséli –, hogy KERN ANDRÁS is, miután elolvasta, beleszeretett, fölhívta az addig általa személyesen nem ismert Dés Mihályt, elhívta kávézni, és azt mondta neki: „Csináljunk ebből színdarabot! És én játszom a nagymamát!” 

– Azért szeretem a Pesti barokk előadásunkat – folytatja Szabó Kimmel Tamás –, mert számomra izgalmas korban játszódik. Abban az évben, 1984-ben, amikor születtem, bár nem emlékszem semmire – neveti el magát. – De varázslatos Kern Andrással újraélni az ő élményeit. Az ő ötlete volt a színpadra állítás is, gyakorlatilag az ő fiatalságáról szól, neki erős köze van ehhez a világhoz, ahhoz, amiről ez szól. Én nagy élvezettel hallgattam, mi volt körülöttem akkor, mikor ekkora voltam (mutatja), na jó, ennél azért nagyobb… De komolyra fordítva, azért is szeretem, mert a szerepemben sok a közös pont a mostani énemmel, nem esett nehezemre beleilleszkednem. Van közöm hozzá.

– Vagyis milyen ez a figura?

– Nem egy szerethető alak. De izgalmas és bonyolult. Sokan mondták nekem a próbafolyamat elején, hogy a kezdő monológban legyek szimpatikusabb. De én nem akarok rögtön az elején szimpatikus lenni. És azt sem éreztem, hogy mindenáron szimpatikusnak kéne lennem. Majd a történet során eldől. Nem kell föltétlenül jópofáskodni. Sokat bolondozik, csajozik, az éjszaka császára, miközben a nagymamájával boldogan élnek, akivel nagyon szeretik egymást. Igazi pesti svihák. Ír, forgatókönyveket ír, a barátjával disszidálni is akarnak – de azt sem igazán. Ezért is, hogy nem igazán szerethető alak – hiszen a darab elejétől nyafog, végig nyafog… Mindene megvan, mégsem jó neki semmi. Aztán a végére minden szétbomlik körülötte. De közben meg nagyon sok izgalmas dolog is történik vele. Például megpróbálják beszervezni, elveszíti a barátnőit, meghal a nagymamája... Meg lehet szeretni. Úgy éreztem, hogy ő olyan valaki, aki nem az A-ból B-be tart, hanem az A-ban folydogál… Aztán azt is megéreztem, hol vannak azok a pontok, ahol kicsit szimpatikusabbá lehetne tenni. Rájöttem, hogy nagyon sok mindenben közöm van ehhez a figurához.

– A történet megértéséhez mennyire kell ismerni a közelmultunk, a nyolcvanas évek történelmét?

– Mivel nagyon Pestre orientálódik, az elején féltem, hogy ki fogja tudni pl. Debrecenben, hogy mi az a Fészek vagy FMK… Vagy a mai fiatalok hogy tudnak ezzel azonosulni. Aztán az előadások egyikére eljött Ragályi Elemér és Marci, a fia, aki szintén kiváló operatőr, mindketten megnézték, és mindkettejüknek más tetszett. Elemér könnyes szemmel mondta: „Nahát, ez a mi fiatalságunk, mennyire jó volt…” S aztán nosztalgiázott. Marci mondta, fogalma sem volt ezekről a helyekről, nem nagyon ismerte, viszont a fiúnak az íve, ahogy egyedül busongott, ahogy szétesik minden körülötte, azt abszolút értette, azzal abszolút tudott azonosulni, s ezáltal az összes dolog nagyon érdekessé vált. Sokaktól hallottam, hogy az időseknek egyfajta találkozás a fiatalságukkal, a fiatalabbaknak pedig érdekes visszanézés a szüleik világára. A felmutatott személyes kapcsolatokkal pedig mindenki tud azonosulni.

– Ma vannak ilyen kultikus helyek, mint a Fészek, az FMK – vagyis a legendás Fiatal Művészek Klubja? Vannak átadható történetek?

– Bízom benne, hogy igen. Hogy az én gyerekem felnőtt korában nyitott, érdeklődő lesz, s érdekelni fogja, hogy a szüleivel hogy volt. Hogy meglesznek ezek a beszélgetéseink. A mi életünknek is megvannak a bulihelyei, például épp itt, a Dohány utca környékén van a híres bulinegyed. Majd mi ezt emlegetjük, hogy „tudod, fiam…” Úgyhogy szerintem a dolgok állandóak.

– Az alkotócsapat elég vegyes korosztály. Vannak, akik akkor éltek, nemcsak a főzereplő Kern András, hanem a jelmeztervező Cselényi Nóra is – és vannak, akik akkor születtek, mint épp Szabó Kimmel Tamás, vagy a rendező, Göttinger Pál. Jellemző volt a próbák közben a sok anekdotázás?

– Igen, egyfelől valóban volt sok anekdotázás, másfelől pedig ugyanolyan próbafolyamat volt, mint bármelyik más. A rendező, Göttinger Pali – aki az én korosztályomhoz tartozik, eléggé beeleásta magát ebbe a korba. Egyszer le is játszotta nekünk a nagymamájának egy hangfevételét, aki Kanadába üzent a rokonoknak… Ez régen, ugye, úgy volt, hogy kivitték a kazettát a rokonoknak, és azok ott meghallgatták, hogy a 90 éves nagyi Budapestről ezt üzeni, hogy mi történik, meg hogy legyetek jók… Kern is rengeteget mesélt erről a korról. Nem volt unalmas. Ez egy színésznek nagyon jó. Minden egyes anekdota földúsított minket, többek lettünk ezáltal.

– li –

forrás: http://muza.hu/


TÁMOGATÁS, SZOLIDARITÁS

Köszönjük, ha a karantén-időkben megcsappant színházasdinkat akár csak havi jelképes, 1-2 eurós felajánlással támogatod. A befolyt összegekből finanszírozzuk következő projektjeink előkészületeit.
A támogatói feliratkozáshoz
kattints ide!


TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó az ember tragédiája az öreghíd alatt baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg bogáncsvirág bohémélet börtönrádió bsi budaörs budapest improv show budapest music center budapesti kamaraszínház budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál club70 cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debrecen debreceni tavaszi fesztivál delila deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó drámaíró verseny due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő grecsó grisnik petra gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr győri tavaszi fesztivál gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hét domb fesztivál hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hogy szeret a másik hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kalandra fül fesztivál kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kis suttogás kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom komédium koronavírus kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás latinovits diákszínpad leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magvető magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc miszépmiszépmiszép mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál motto mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nofilter nyílt nap nyinyernya nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör online fordítónapok operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália patreon pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival shots festival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren 2008 tengeren 2019 térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vaskakas vera vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed