Balatonföld vár! (A Rév Fülöp a Magyar Színházban)

by - 10:40:00

A Magyar Színház repertoárján az utóbbi szezonokban egymást követték a közelmúltban klasszikussá érett hazai ifjúsági irodalmi alkotások alapján készült előadások: Rumini, A kisfiú meg az oroszlánok, Égigérő fű (és bár eleve színpadra készült, de a tendenciát illetően ide sorolhatjuk a tavaly novemberben bemutatott Almaszószt is). Ebbe a sorba illeszkedik a teátrum legújabb produkciója, a Rév Fülöp.

Jeney Zoltán balatóniai lovagregénye 2012-ben jelent meg a Kolibri Kiadónál, majd egy évvel később érkezett a következő kötet (Rév Fülöp Fajszföldön), idén október végén pedig már a sorozat harmadik darabja kerül a könyvesboltokba, Rév Fülöp és Nyár Lőrinc címmel. A trilógiává bővülés arra utal, hogy az egyszeri legényből hőssé váló fiúcska kalandjai sokaknál találtak kedvező fogadtatásra, bár külön érdekesség, hogy a mesefolyam legmarkánsabb alapötletét (azt, hogy a szereplők Balaton-környéki földrajzi neveket viselnek, emellett több szójáték is erre alapul) inkább a felnőttek tudják igazán értékelni.

Az első történet abból az alaphelyzetből indul, hogy Balatónia uralkodóját, Csobánc királyt a szörnyű kiliti-láz kínozza, s erre csak egyetlen ellenszer létezik: a Halápi lápon túl, a Vendek folyó forrásánál százévente egyszer – és akkor is csak a legkiválóbb lovagnak – nyíló bűvös virágból készült főzetet kell a beteggel itatni. A birodalom jövője a tét, ezért az udvar minden lovagot és hadra fogható embert útnak indít. Így kerül a képbe a gyakorlatilag kényszersorozott Rév Fülöp, aki szántódpusztai lelkes semmittevéséből kirángatva, Ádánd lovag fegyverhordozójaként indul a kalandos útra.

A meséből maga a szerző készített színpadi változatot, s bár nem tudni, milyen mértékben járult hozzá a közös munkához a színház dramaturgja, Perczel Enikő, a végeredmény egy alapos átszabással járó szakszerű beavatkozás nyomait viseli magán. A szövegből nemcsak komplett fejezetek estek ki, de eltűnt egy főszereplő is, ám mindez anélkül, hogy csorbult volna a történet. A hatékony karcsúsítás persze nem azt jelenti, hogy a regény túlírt, netán túlbonyolított lenne, csupán szemléletesen érzékelteti, mennyire igényel mást az időben és térben kötöttebb színpadi elbeszélési mód, mint a fantáziának alkotói és befogadói oldalon egyaránt nagyobb teret adó, írott formába öntés. (Érdemes lenne megnézni, mit kezdtek a prózai anyaggal a Kövér Béla Bábszínházban, merthogy idén februárban a szegedi társulat is elkészítette a maga dramatizált változatát.)

A színpad kikényszerítette változtatások azonban nem csak húzásokból álltak: a könyvben mellékszereplőként feltűnő lovagok (Szólád és Nezde) ezúttal a szükséges narrációs feladatokat is ellátják, megjelenéseik egyben pergőbbé teszik a cselekményt, miképp a változatosságot szolgálja az is, hogy időnként „visszakapcsolunk” a király földig érő palotájába, így követhetjük az erejét vesztett uralkodó állapotváltozását, valamint az őt ápoló Akarattya hercegnő és a főjövendőmondó flörtjét.

A szcenírozás kapcsán külön megemlítendő, hogy a történetben található két olyan csavar, mely a szövegben meglepheti az olvasót, egy színházi előadáson azonban az ezekre utaló jelek – ahogy mondani szokás – épp csak ki nem bökik a szemünket. Sajnos bárminemű konkrétabb utalás már spoilernek minősülne, azt azonban feltétlenül meg kell jegyezni, hogy a színpadon történtek annak rendje és módja szerint altatják el a célközönségnek tekintett gyerekek figyelmét, így sikerül elérni, hogy a fordulatok itt is a meglepetés erejével hassanak.

Göttinger Pál látványos, mozgalmas színrevitellel járult hozzá az adaptáció sikeréhez, a mese közegéül szolgáló egyszervolt lovagvilágot illúziókeltően idézik meg a díszletek és a jelmezek (tervezőik: Badacsonyi Brigitta illetve Kovács Yvette Alida), valamint Schmidt Ferenc markáns, archaikus-népies zenéi. A színészek – ifjúsági előadásról, szimbolikus kalandozásról lévén szó – kicsit kifelé játszva, időnként elnagyolt gesztusokkal, ám e hatáskeltő eszközöket sosem eltúlozva keltik életre a balatóniai történet szereplőit.

A társulat friss igazolása, Ágoston Péter bár termetre inkább szép szál legény, mint felnőttek közé keveredő tíz év körüli kis fiúcska, s a szövegmennyiséget és a jelenlétet illetően nem abszolút főszereplő, mégis tökéletesen hozza a mindent kényszerpályán, rutinból megélő figurák problémáit új látásmód, a józan paraszti ész alapján megoldó, ezáltal hőssé váló karaktert. Ádánd lovag szerepében az idén már három szakmai díjat is besöprő Lovas Rozi lehetőségeit szintén szükségszerű dramaturgiai kötöttségek korlátozzák, de játékára akkor is érdemes figyelni, mikor épp más van előtérben.

A két levakarhatatlan lovag jeleneteiben az egyenletes „szólammegoszlás” ellenére a Szóládot játszó Pavletits Béla egy hajszálnyit háttérbe szorul a Nezde karakterét megformáló, roppant attraktív Takács Géza mellett. Akarattya hercegnőként Losonczi Kata, valamint a kalandos sorsú ikerpár mindkét tagját, Gyenest és Diást is megszemélyesítő Szatmári Attila alakításával és megjelenésével a tökéletes szerepkiosztásra ad példát. A kisebb szerepeket abszolváló művészek valamennyien kihasználják a maguk „tizenöt percét”, közülük is külön jutalompillanatokhoz jut a történet végén Tóth Sándor (Vörös Lovag) és Szűcs Sándor (Csobánc király).

Kicsit népmese, kicsit Artúr-monda, kicsit Balaton, kicsit lovagvilág. De mindenekelőtt: szórakoztató előadás.

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed