Nem akarom becsapni a közönséget

by - 16:07:00

Litkai Gergely simán eléldegélhetne jogász végzettségéből, ehelyett a Thália Kabaré művészeti vezetője, a Dumaszínház főszerkesztője, a Comedy Central tanácsadója, és mivel a független színházak rajongója, mindezek mellett még a Független Thália Projekt egyik szellemi atyja is. Céljai között szerepel a műfajok közelítése és olyan új, kísérleti produkciók létrehozása, me­lyek­nek egy kőszínház biztos talajt adhat.

Hogyan indult a Független Thália Projekt?
L. G.: Mindig nagy rajongója voltam a független színházaknak, ezért fölvetettem a Tháliában, milyen jó lenne együttműködni velük, először csak vicces dolgokban, aztán minél szélesebb körben. A FÜGE Produkcióban jó partnerre találtunk, a főváros pedig támogatta az el­kép­ze­léseinket, így elindulhatott a projekt.

A kabaré tekinthető színháznak?
L. G.: Dramatikus műfaj az is, ám a klasszikus kabaré sokban különbözik a színháztól. A mi elképzelésünk mégis az, hogy idővel a kabaré műfaját közelítsük a színházhoz, és színészileg is jobb tel­je­sít­ményekkel adjuk el a humoros tartalmat. Jó példa erre a nagyon jól működő, népszerű Rádiókabaré, ami sokkal inkább szöveges poé­nok­ra épül, mint helyzetkomikumra. Az lenne a cél, hogy igazi drámai feszültségekből tudjon építkezni egy kabaréjelenet, mint például Stephen Fry és Hugh Laurie műsoraiban. 

Amikor átvetted a Mikroszínpad vezetését, gondoltál arra, hogy azok igényeit is ki kellene elégíteni, akik korábban a szokványos kabaré miatt jártak oda?
L. G.: Ez nem a mi feladatunk. Úgy gondolom, ha egy színház fővárosi támogatást kap, inkább az a dolga, hogy kísérleti előadásokba vágjon bele, olyan munkákba, amelyek nem feltétlenül állnának meg a saját lábukon. De a Magyar Rádió rendszeres kabaréfelvételei is a Mikroszínpadon vannak, így az aktuálpolitikai kabaré iránti érdeklődést is ki tudjuk elégíteni. Amellett a nézők igényei is átalakultak, mi pedig nem a múltban, sokkal inkább a jövőben szeretnénk gondolkodni. Erre jó példa a februári Humorfesztivál, amire olyan előadásokat próbáltunk összeválogatni, melyek nagy része újító szellemű. Ilyen a Katona József Színházból A gondnokság, a Sanyi és Aranka Színházból a Roadmovie, a Karnyóné Nyíregyházáról vagy a Gólem Színház Lefitymálva című előadása. Olyan klasszikus stúdiódarabok kerültek a programba, amelyek megmutatják, milyen más lehetőségek vannak még a humorban és olyan nagyszínpadi produkciók, melyek szerintünk jó minőségűek és szórakoztatóak.

Beleszóltál a válogatásba?
L. G.: Nem akartam, hiszen vannak, akik nálam tájékozottabbak színházi ügyekben. Ilyen például Kárpáti Péter, aki a színházi előadásokat válogatta, a kabaré és a stand up műfajhoz pedig Oláh Andrást kértem fel, aki az Info Rádió kulturális tudósítója.

Ahogy a kabarénál a színházhoz való közelítésre törekszel, úgy a stand upnál igyekszel megtartani a klasszikus formát. 
L. G.: A stand upot a saját műfaji szabályai szerint szeretnénk működtetni továbbra is, és erre megvan a saját helyünk a Dumaszínházban. Magyarországon leginkább a történetcentrikusság a jellemző, de ez is sokat differenciálódott az elmúlt időkben, így a Dumaszínházban is támogatjuk az új, kísérletező produkciók létrejöttét. Kis ország vagyunk, ahol egy olyan műfajnak, mint a humor, sokkal több inputra van szüksége ahhoz, hogy életben tudjon maradni és az emberek ne unják meg.

A Mikroszínpad és a Dumaszínház közönsége közelíthető egymáshoz?
L. G.: Talán a Rádiókabarénál van a legnagyobb átfedés, de egy alternatív színházi előadás és egy stand up est közönsége között nagyon nagy eltérések vannak összetételben és számban is. De a stand up is sokféle lehet. Ha például a néző eljön egy Kőhalmi- vagy egy Bödőcs-estre, akár sokkal többet is kaphat, mint egy átlagos színházi előadáson, hiszen náluk előjönnek komolyabb kérdések, felvetések is, miközben vannak olyan estjeink is a Dumaszínházban, ahol nem valószínű, hogy nagyon sok üzenettel tér majd haza a néző, de ott nem is ez a cél, csupán a jóféle szórakoztatás. Nem akarom becsapni a közönséget. 

A Független Thália Projekt kapcsán több új előadás került a repertoárba.
L. G.: Novemberben kezdődött a projekt néhány produkcióval, melyek folyamatosan láthatók lesznek nálunk. Ilyen például az Áldja meg az Isten, Mr. Vonnegut a KoMától, a Telefondoktor Göttinger Pál előadásában, a Neptun Brigádtól a Váltságdíj, a Tünet Együttes Priznic című előadása vagy a KoMa új produkciója, a Próféták. 

Hogyan tudja a Thália segíteni a független színházakat a játszási lehetőségen kívül?
L. G.: A független színházak jelenlegi költségvetési helyeztében épp a létrehozás a legnagyobb probléma, és nagyon örülnénk, ha ebben segíteni tudnánk, az elkészült előadásokból pedig tévéjáték is készülhetne. Most várjuk azokat a projektjavaslatokat, amikben együtt tudunk működni, de mert független produkciók, mi az alkotói folyamatba nem szeretnénk beleszólni. A cél, hogy ezek az előadások aztán minimum havi 3-4 alkalommal játszhatók legyenek, hiszen kizárólag akkor van értelme a marketingnek és a befektetésnek. 

A Comedy Centralban még műsorszerkesztőként is dolgozol. Nem gondoltál arra, hogy elég lenne ezek közül az elfoglaltságok közül egy is?
L. G.: Ezek nagyban összefüggnek egymással. Attól lesznek képernyőképesek például a stand up előadások, ha van színházi hátterük. Ugyanez áll a kabaréra is. Így jöhetett létre a Szomszédnéni Produkciós Iroda önálló kabaréestje a Mikroszínpadon. A kezdeti 30 nézőből mára már elővételben telt ház van. Amikor megérett az előadás, felvettük a Comedy Centrallal, és tévés produkcióként is megállja a helyét. Ha pedig akár a tévén keresztül is eljut új nézőkhöz egy ilyen kabaré vagy akár egy független színházi produkció, és megtetszik nekik a forma, talán eljönnek a színházba, s más előadásokat is megnéznek majd. 

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren tengeren (nyíregyháza) térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed