Keselyűk a klozet körül

by - 11:33:00

Tasnádi István: Finito
2012.04.28., szombat 17:58

Blondin Gáspár besokallt. Az eseménytelen egyformaságból lett elege. S mert nadrágszíját nem szoríthatja végtelenségig, az elbocsátott negyvenes hentes úgy dönt, fürdőköpenye övét tekeri nyaka köré. Vass Norbert kritikája.

Mielőtt Blondin Gáspár elbúcsúzna a bűzös élettől, egy budiban ejti túszul magát. Amíg trónol, kiszagolják páran, hogy a végzete új kezdetet jelenthet: figyelmet a falunak, címlapot a celebnek, örökséget az özvegynek, milliós nézettséget a médiagurunak. És abban bízva, hogy a halálra szánt áldozat – már elnézést, de – kihúzza őket a szarból, készséges keselyűkként a klozet körül kezdenek körözni.

Végignézhetjük, ahogy az összeverődött jómadarak, füle hallatára alkusznak a bezárkózott élőhalottra, a legfontosabb dolgok azonban belül történnek. Mármint a fadeszkákon túl. Tasnádi István Finito című darabja nemcsak a saját bőrét vásárra vivő hentes groteszkbe hajló magántörténete, hanem a körötte döglégyként dongó, betoji bagázs tragikomédiája is. S mint ilyen, friss és csípős társadalomszatíra. Mindünket tetemre hív.

Blondin maga választja a bezárkózást, a posványos levegő helyett a pottyantóst. És ettől kezdve – erre Göttinger Pál rendezése rá is játszik – a főhős élete szűk terekbe szorul. Klotyóból a kádba, aztán a koporsóba. Erre a forgatókönyvre számít legalábbis minden szereplő, az élőben közvetített harakiri ugyanis sokak életét tenné rendbe. Csakhogy Blondin feleszmél. A kádban utolsó kenet helyett újrakeresztelkedik, de mire visszatér az életkedve, környezete már döntött felőle.

Hangozzon bár elsőre blaszfémiának, a Finito mégiscsak felkínálja, hogy egyfajta profán messiástörténetként értelmezzük. Főhősét elvégre nem ismerik fel, és – saját önzőségük miatt – övéi veszejtik el. A kancsal utolsó vacsora-jelenetben a polgármester ki is mondja, hogy Gáspár a környék megváltója. Aki, ha magától nem lesz áldozat, hát el kell tenni láb alól. Az ex-böllért végül felesége döfi le.

A Finito, végtére is pontos tükre a média által átszőtt, gondokkal teli, keserédes mindennapjainknak. Felismerjük benne magunkat, és saját kicsinyességünkön tulajdonképpen jól is szórakozunk.

Az előadás elsőszámú kihívása véleményem szerint a mozdulatlanság meghaladása, a mozgásba hozás. A színpad négyszögletesek – a budi, az ajtók, az ablakkeretek, a csempe, az asztalok, a szerződési papírok, a kád, a koporsó – uralta steril tér, a motivációk ráadásul ugyancsak egy négyszögletes – tudniillik a sírkő – elkészültét siettetik. A lendületet kezdetben a rímekbe szedett szöveg lassítja, és ez köti gúzsba a kibontakozást is. Idő kell hozzá – majd’ egy felvonásnyi –, mire a szereplők szabadulni tudnak az itt-ott találó, máshol frédiésbéni-párbeszédekre emlékeztető nyelvezet szorításából. Szó, mi szó: az összecsengések akasztják a cselekményt.

A Moliére-hommage-nak szánt műpátosz dermesztette színpadot az eltalált zenés és táncos betétek, a beszédes taglejtések, a sokat sejtető, finom gesztusok olvasztják fel. A nyelvi szinthez meg Grisnik Petra hírolvasó-pukkasztó hangsúlyozása és tagolása ad új színt. Összességében – és ez a játszók és a rendező közös érdeme – az előadás nemnyelvi része el tudja oldozni a beszélt réteg kötöttségeit, noha ennek helyenként a tempó látja kárát.

A színészek apró gesztusai viszont sokatmondók. A Blondint játszó Kelemen József szinte szótlanul alakul durcás kiskamaszból elszánt kamikazévé, a halál torkában az élet császárává. Bár a reteszt sokszor magára húzza, végig jelen, végig középpontban van.

Nem kisebb amplitúdót jár be Blondinnéként Varga Zsuzsa, aki először pajkos csábító, majd fojtott dühű fúria, kacér víg özvegy, hogy végül hidegvérű gyilkossá váljék. Kaszás Gergő lubickol a fennkölt pozőrség álcáját felöltő jelentéktelen költő-forradalmár szúette-zakós szerepében, és Szikszai Rémusznak is jól áll a kétszínű-felöltős showman kétszínű figurája.

A Finito, végtére is pontos tükre a média által átszőtt, gondokkal teli, keserédes mindennapjainknak. Felismerjük benne magunkat, és saját kicsinyességünkön tulajdonképpen jól is szórakozunk. De azért halálra röhögni nem fogjuk magunkat.

Szerző: Vass Norbert

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed