A találkozások TESZT-je

by - 18:42:00

Május 19-én, az 5. Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó első napján a színpad bejáratánál elhelyezett „Falazunk a TESZT-nek” elnevezésű szövegtér – amelyre az érdeklődők, résztvevők írhatták fel észrevételeiket, véleményüket – még hófehér, a bordó abroszok tiszták, a szelektív hulladékgyűjtő kukák üresek voltak, de valahol bent a kulisszák mögött már előbújtak erdei házikóikból a táncos lábú manók, törpék, koboldok és Peer Gynt, hogy Horváth Csaba rendezésében a Csiky Gergely Állami Magyar Színház és a budapesti Forte Társulat közös produkciójának előbemutatója megnyithassa az előttünk álló kilenc napot.

A házigazda Csiky Gergely Állami Magyar Színház a Peer Gynt utáni találkozón még két előadással, az Alexandru Colpacci rendezte Immanuel Kanttal és a kortárs drámaíró, Vinnai András Furnitur című drámájával szerepelt, amelyet Göttinger Pál vitt színre. Gálovits Zoltán, a színház igazgatóhelyettese szerint a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó legfontosabb része, ahogy neve is mondja: a találkozás. Ugyanezt emelte ki Upor László budapesti dramaturg, drámafordító is, aki az előadásokat követő közönségtalálkozókat moderálta.


„Az előadások döntő többségében több városból, esetenként több országból érkezett alkotók dolgoztak együtt. Ilyen szempontból is lényeges volt a találkozás. Talán nem lehet még elhelyezni a világ színházi fesztiváljainak térképén ezt a találkozót, de nem is ez a célja. A régió színházi találkozópontja kíván lenni, Romániából, Magyarországról, Szerbiából érkeznek ide minden évben színházi emberek, és mint ilyen, elképesztő perspektívákat rejt” – mondta a seregszemle végén Upor László.

Vasárnap, a második napon türelmetlenül vártuk a toulouse-i társulat, a HhouAk(A) Méhcsípés című mozgásszínházi előadását. Varga Heni és Döbrei Dénes produkciója, amelynek fő témája az utazás, sokunkat elgondolkodtatott, mivel önreflexióra, kíváncsiságra ösztönzött. Aznap este a budapesti Bélaműhely zenekar koncertje következett, amelyen újrahasznosított szemétből készült hangszerek szólaltak meg: olajoshordó, lefolyórács, fateknő, fadoboz, ütött-kopott biciklikerék és biciklikormány, tölcsér, üvegpohár és számítógép-billentyűzet.

A Bélaműhely karmesterversenyt is szervezett, ahol a nézők egy rozsdás fazék tetején állva vezényelhettek. Másnap a Szkéné Színház mutatta be Harold Pinter A gondnok című darabját, kedden pedig a Szabadkai Népszínház játszotta A Gézagyereket. Háy János drámáját a közönség sírva-röhögve nézte végig, mi is Gézagyerekeknek éreztük magunkat. Ilyen egy igazi színházi találkozás: felismerni magunkban és egymásban a fogyatékosságot és – mivel a kettő együtt jár – a szerethetőséget. Kedd este újabb Horváth Csaba-rendezés következett: a budapesti Forte Társulat mutatta be Beckett Godot-ra várva című művét.

Szerdán az Újvidéki Színház Fanny és Alexanderét, majd a budapesti TranzDanz Triptichon című táncelőadását tekinthették meg az érdeklődők. A csütörtök üde színfolt volt a találkozó programjában. A budapesti Tünet Együttes fiatal és energikus csapatának Alibi című zenés-táncos előadása lendületet adott a találkozón jelenlévőknek és a kortárs táncművészet iránt érdeklődőknek, az Aradi Kamaraszínház Kvartett című előadásának szokatlan hangulata viszont megosztotta a közönség véleményét. A szabadkaiak este Az eredeti Hamlet című produkciójukat mutatták be.

A Kosztolányi Dezső Színház előadásában bűnügyi tragikomédiává lett Shakespeare-darab izgalmas kísérletnek bizonyult. Az utolsó napok két mozgásszínházi produkciót tartogattak. A budapesti Pataky Klári Társulat Karády dalaira kidolgozott táncokat vitt színre Mit tudjátok ti címmel, a temesvári Mihai Eminescu Nemzeti Színház Switch című Frenák Pál rendezte előadása pedig interakcióra, közös gondolkodásra sarkallt bennünket. A találkozó a Temesvári Állami Német Színház által bemutatott Volker Schmidt-darabbal, a Die Mountainbikerrel ért végett.

Utolsó este, május 27-én a képpel és szöveggel telezsúfolt szövegfalon még helyet szorít magának egy-egy mondatfoszlány, de emlékeinket most inkább a szelektív hulladékgyűjtő kukákra bízzuk. Hátha erre jár majd egy „bélaműhely”, és új hangokat alkot abból, amit magunk után hagytunk. 

Deák Katalin

A szerző a kolozsvári Babeş–Bolyai Tudományegyetem színháztudományi tanszékének másodéves teatrológia szakos hallgatója.

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed