HARMINCKETTŐ, ÖTVENHÁROM - Tarján Tamás az Arden-darabról

by - 8:18:00


Mi lesz, ha egyszer föltámad a tenger? Mi lesz, ha a kósza nép rettenetes, nagy dühvel özönöl? S főleg akkor mi lesz, ha a tenger csak iszapos hordalék, s a nép nem Dózsa György népe? TARJÁN TAMÁS KRITIKÁJA.

Az angol író, az egykori dühös fiatal 1958-ban papírra vetett, általa főleg ironikus előadásra javallott fortyogó drámájának mai magyar nézője persze – tapasztalva a mindennapok utcai szociológiáját, nyelvi helyzetjelentéseit – aligha Petőfi vagy Ady soraival kérdez. De nem is az észak-angliai iparvidék peremvárosi új lakóövezete (családiházas lakótelep, „ház, ház, kert”), jut az eszébe, amely nemrég még másutt és másként élő kispolgári családot és lumpen pereputtyot kényszerít békétlen szomszédságba. A két família önmagán belül is osztott, széthúzó, ellenséges, szeretetlen, és akadnak olyan külső erők, közegek, amelyekkel egyikük sem szívesen találkozik: a hivatal, a rendőrség. John Arden látszólag mikroszövevényt ábrázolt, miközben makrojelentést készített valóságirodalmi eszközökkel, leszállított stílusban. Írói fogásainak néhánya mára jelentéstelenné avult (így egy riadt kismacska félreértésekre és szimbolizációkra alkalmat nyújtó gyakori emlegetése), a talajtalanság, otthontalanság képletének fonák egésze (új lakásban – hontalanul) viszont jócskán megfelelt ahhoz, hogy a rendező, Göttinger Pál kicsontozzon belőle ötvenöt percet a Szputnyik Hajózási Társaság a MU Színházban tartott premierje számára.

A szűkösségében megragadott probléma igencsak összetett. Rövid távú és biztos társadalmi gyógyírjai a megoszló igazság miatt nincsenek is. Nem domináns tényező, csupán egy a sok közül, hogy a például a fürdőszobával megbarátkozni nem nagyon akaró, lakás- és kertpusztító Sawney-ék kompániájához Kormos személyében cigány vagy félcigány fickó is csapódik. Csapódik bűnöző, kurva, tolvaj, semmirekellő ugyancsak. Göttinger elképzelése egyébként is a szinte teljes egyensúlyon alapszik, azaz igyekszik mindenkinek egyformán megadni a szót. Színpadi részén kék falú, három barna ajtóval ellátott, zárt kis teremben tíz vöröses párnázott széken, egymás mellett, a közönséggel szemben ülnek a szereplők (egy színész, a figurákat takaróval, illetve sapkával jelző-váltó Székely Rozi két szerepet játszik). A széksor két széléről a szociális háló és a rendfenntartás fogja közre a Sawney és a Jackson család tagjait (Tisztviselő: Szabó Zoltán; Rendőrőrmester: Fábián Gábor). Ez a makacsul előre meredő sor, karéj pontosan informál az embert felszabadító termékeny szabadság teljes hiányáról. Egyfelől a nomád törzsfőnökben, a tengerre már sosem szálló, sánta (majd megnyomorodott) Tengerész Sawney-ban, másfelől az újabban céges teherautón fennhéjázva furikázó családfő Mr. Jacksonban ölt testet a bénultság. Előbbi fokozatosan összeomlik és magára marad, utóbbi gyalogosan az új szomszédnőhöz surran át, s amikor a prostituálttal való kalandja kitudódik, minden mindegy alapon megpróbálja felrobbantani családját. A két apa (Terhes Sándor, Molnár Gusztáv) körötti hanyatlástörténetek nem nélkülözik a sztereotípiákat, de így is ütősek.

Göttinger nyolcvan százalékosan kézben tartja az előadást. Az elszigeteltség, atomizáltság önmagáért beszél a nem először látott „ülős” interpretációban. A színészek ki is ülik, amit ki lehet ülni és monologizálni szólamaikból. A magánbeszédek ügyesen szerveződnek ál- vagy a levegőben, rádiójátékszerűen ütköző dialógusokká. Az időtelés érzékeltetése is találó. A hangszínház olykor jelképes-utalásos megoldások segítségével akciószínházba fordul, a szereplők testéből művér, játékgolyó, szotyola ömlik és pereg, a kellékek vagy önmagukat képviselik, vagy egyebet. A kifelé beszélés, az ülésbe dermedtség nem következetes, s az a gond, hogy nem tudjuk pontosan: mikor néznek mégis egymásra a színészek, mikor miért hagyja el közülük valaki a posztját, s miért nem lehet annyira bízni a publikum asszociációs készségében, hogy a széktámlára gubbaszkodást, a lecsúszásokat ne kelljen betoldani.

„Terhes [Sándor] abszolút krétakör érzés, nagyon jó volt” – írja találóan az Élnek, mint a disznók internetes fórumozóinak egyike. Igazat adhatunk neki: a már említettek, továbbá Hay Anna, Jankovics Péter, Koblicska Lőte, Téby Zita, Tóth Simon Ferenc együttese valóban a minapi Krétakör játékmódját, szellemiségét is idézi (némiképp egyik-másik produkciójukat, hellyel-közzel a Feketeországot például). Pontos, igényes teljesítményük tétje ebben a kiformálásban mégsem mellbevágó. Amit nyernek (a lecsupaszítással) a réven, elvesztik (a játék korlátozottsága miatt) a vámon. Mert igaz ugyan – Arden szavaival, Nádasdy Ádám fordításában –, hogy ha Társadalom Őkelme, a tulajdonképp segíteni igyekvő Jóléti Elit – esetleg csupán csatlósai által – harminckét foggal harap a beilleszkedni nem tudók, nem akarók egyedeibe és közösségeibe, azok ötvenhárom foggal harapnak vissza, ám azt kell éreznünk – tanulság is, kevés is –, hogy (harminc)kettő (huszon)egy híján (ötven)három.

Szerző: Tarján Tamás

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed