Kritika: Esterházy Péter: Harminchárom változat Haydn-koponyára

– Egy kezdő színház-rajongó elmélkedései a darabról – 

Bevallom, kicsit szorongva ültem be a Bárka Színház „Esterházy Péter: Harminchárom változat Haydn-koponyára” című darabjára, attól tartva, hogy megint valami nagyon furcsa, nehezen érthető és emészthető kortárs színdarabot próbálnak majd lenyomni a nézők torkán. Az első pár perc után azonban örömmel konstatáltam, hogy ez esetben ilyesmiről szó sincs; egy nagyon szellemesen megírt és előadott, sok aktuális és történelmi adalékkal fűszerezett darabról van szó.
Mint azt a darab címe is sugallja, az előadás témája Haydn - a híres 18. századi zeneszerző - érdekes élete az Esterházyak szolgálatában, s testének (vagyis elsősorban koponyájának) még ennél is kalandosabb útja a művész halála után az 1954-es végső nyugalomba helyezéséig, Kismartonban.
A nézőtérre lépve az előkészített színpad látványa fogad, az előadás kezdetéig jól áttanulmányozhatjuk a színteret. A díszlet leginkább egy közel-keleti városka utca- és házrészletéhez hasonlítható: lapos tetők, tetőterasz; egyszerű szögeletes oszlopok és házelemek; sok ablak és ajtó; néhány jól elrejtett ablakocska, melyekből a színészek meglepetésszerűen elő-előbukkanhatnak; valamint egy padlóba beépített csapóajtó (ami a darab során jelképesen Haydn sírhelyeként funkcionált). Mindezt klasszicizáló mintázatú színes tapéta fedi és a díszletbe gyakorlatilag „beépített”, Haydn műveit játszó zenekart is antik tájképszerű gobelin rejti-sejteti, a világítástól függően.
Az első színrelépő az „Angyal” elnevezésű figura (Ilyés Róbert), aki a darab lelkiismereteként az egész előadást végigkíséri, kommentálja és nem mellékesen végigsörözi. Nekem azonban angyal helyett inkább Goethe Faustjának Mefisztóját juttatta eszembe csintalan és ironikus megjegyzéseivel vagy ahogy a Haydn anyját játszó Lázár Katival perlekedik időnként. Lázár Kati remekül játszik. Látszik rajta, hogy élvezi, amit csinál, szereti ezt a darabot és benne a gondoskodó-csipkelődő anya szerepét. A 62 éves színésznő a darab végén mosolyogva fogadja a tapsot, egyáltalán nem látszik fáradtnak. Hasonlóan remek alakítást nyújt a többi színész is, többek közt Kálid Artúr a saját hatalmától eltelt, kissé hiú Esterházy Herceg szerepében, például abban a jelenetben, melyben egy énekesnővel/szobalánnyal(?) karöltve ad elő egy korunk zenei klipjeibe illő mozdulatelemekkel dúsított balett-paródiát. Benedek Miklós hihető alakítást nyújt a naiv, idősödő Haydn megformálójaként, akit a zenén kívül más nemigen érdekel (egészen múzsája, Polzelli felbukkanásáig). Párbeszédük a Herceggel meglehetősen sajátos és nagyon eredeti ötlet: míg a Herceg szóban kérdezgeti, utasítgatja udvari zenészét, addig Haydn – a zenekar segítségével– zenerészletekben válaszolgat neki, ő ugyanis nem szavakban, hanem elsősorban zenéjén keresztül nyilvánul meg. Réti Adrienn elegáns és csábos Polzellinek, Haydn szeretőjének szerepében; Telekes Péter pedig remekül eltalálja előadásában Mozart, a gyermeteg viselkedésű zenei zseni jellemének lényegét. Mulattató Kardos Róbert és Szorcsik Kriszta kettőse a frenológiáért rajongó, ál-tudós Rosenbaum házaspár szerepében, akik tudományos hóbortjukban halála után felnyitották Haydn sírját és elemelték a zeneszerző zseni koponyáját. Egyik jelentükbe a modern párkapcsolat finom kritikáját is becsempészte az író: „..a modern házasságban meghittség helyett közöny, szenvedély helyett pedig már csak indulatok vannak...”. Hasonlóan keserű irónia érződik ki a Herceg inasának, Bernhardnak monológjából is (akit az általam látott előadásban maga a rendező, Göttinger Pál formált meg az eredeti színész, Dévai Balázs betegsége miatt) hazánk közéletét illetően: „..itt mindenki hazudik; aki pedig véletlenül az igazat mondja, azt vagy nevetségessé teszik, vagy megbüntetik..”.
Bravúrosnak tartok több ötletet is, melyekkel interaktívvá tették az előadást: „Haydn-kvíz” az Angyallal; véletlenszám generáltatása a nézőkkel két óriási szivacs-dobókocka segítségével, melyek eredményeként random zeneműrészleteket választanak ki és játszatnak el végül a zenészekkel a második felvonás elején; és persze a darab végén az óriási fehér luftballonként megjelenő Haydn-koponya, amivel a nézők játszhatnak az előadás végén, míg Haydn muzsikáját játssza a zenekar.
Összességében egy szórakoztató, ám mégis gondolkodásra késztető darabot láttam, amely - úgy vettem észre a Bárka leleményes közvélemény-kutatási módszerének eredménye láttán - a nézők többségének elnyerte tetszését.

Szondy Melinda


600 kilométer 100 guinness (4) a csemegepultos naplója (211) a gyáva (1) a gyermek és a varázslat (3) a haramiák (32) a hülyéje (19) a kék hajú lány (2) a kéz (48) a kis kéményseprő (2) a köpeny (29) alapítvány a magyar színházakért (3) alba regia szimfonikus zenekar (7) aldi női futógála (1) aNNa (28) anyám éhesnek tűnik (3) aradi kamaraszínház (3) aranytíz (4) archívum (2) arden (1) az elvarázsolt disznó (12) az ember tragédiája (1) baal (1) babel sound (1) baja (1) balatonboglár (2) balatonfüred (2) balfácánt vacsorára (25) bálna (2) bárka (258) bencs villa (1) bisb (1) bivaly-szuflé (54) bob herceg (34) börtönrádió (2) bsi (1) budaörs (5) budapest improv show (9) budapesti kamaraszínház (1) budapesti vonósok (9) budoár kiállítás (1) busz-színház (11) caminus (70) castel felice (34) castel felice vizsga (5) centrál (3) club70 (1) cosí fan tutte (45) cupido és a halál (30) cv (1) családi játszmák (59) családi ünnep (3) cseh tamás (4) csíkszerda (55) csoportterápia (17) csukás-díj (10) dankó rádió (1) danubia zenekar (1) debreceni tavaszi fesztivál (1) delila (2) deszka fesztivál (19) díjak elismerések (1) don juan (3) dráma kortárs színházi találkozó (6) drámaíró verseny (1) due (1) dunapart (6) dunaújváros (1) egri tavaszi fesztivál (1) egy kiállítás rémei (1) éhség (8) élnek mint a disznók (13) előadásszámok (1) email (1) english (20) erkel (1) erkel színház (62) ernani (4) érzékenyítő fesztivál (1) esztergom (1) europa cantat (7) ezek mennek (43) fellegek (14) fiatal írók (1) fidelio színházi est (3) finito (16) firkin (235) fogság (1) francia sanzonest (2) friss hús (2) furnitur (49) füge (121) gianni schicchi (26) gödöllő (1) grisnik petra (1) gusztinak megjött az esze (1) gyerekstúdió (1) gyilkosok (1) gyógyír északi szélre (84) győr (5) gyulai várszínház (5) hajmeresztő (27) halál hotel (24) halastó (116) hangoló (1) harminchárom változat haydn-koponyára (92) háromszögek (25) hatok csoport (1) hatszín teátrum (31) hazug (1) hét domb fesztivál (2) hetedik alabárdos (1) hetedik mennyország (14) hírek (3) hírszerzők (1) hogy szeret a másik (3) hol (4) hoppart (1) hrabal-vurstli (14) humorfesztivál (6) így tanultam meg vezetni (1) imprójam (1) imprómaraton (3) in medias brass (1) in memoriam cseh tamás (4) interjú (69) jak (2) jászberény (6) jegyek (1) jó kérdés (8) junior príma (4) jurányi (52) kaposvár (135) katona (73) képek (275) kibelátó (13) kicsi szívem kávéba pottyant (1) kisfaludy színházi fesztivál (1) kisvárda (8) kmtg (1) kolozsvár (32) koma (38) komárom (5) komédium (1) kortárs drámafesztivál (15) kórusok éjszakája (50) kőszeg (51) kritika (421) kritikusdíj-átadó (15) kuk (3) kultkikötő (4) kultúrfürdő (26) kurátorok (9) láthatatlan állomás (4) leenane szépe (29) leonardo (1) lev&te (2) limerick-bajnokság (7) líra és epika (38) london (1) love and money (73) love and money vizsga (9) macskadémon (31) madách színház (4) madame poe (7) mágnás miska (13) magyar rádió (14) magyar színház (137) magyar színházi társaság (3) manhattan short (5) manna (101) margó irodalmi fesztivál (7) más olvasnivaló (3) menház színpad (27) merlin (4) mikor (3) mindenütt jó (34) mindenütt nő (1) miskolc (1) mojo (51) momentán (109) monodráma fesztivál (9) most fesztivál (6) mozart-kommandó (2) mozgófénykép (43) mu (5) múzeumok éjszakája (1) művészetek palotája (12) művészetek völgye (21) nagykanizsa (1) naptár (1) nefelé (2) nemzeti filharmonikusok (7) nézőművészeti kft (46) nézőpont színház (9) nofilter (3) nyílt nap (4) nyíregyháza (301) nyolc nő (25) óbudai társaskör (28) operabeavató (104) operaház (70) operajátszóház (9) operamacera (7) operettszínház (32) orlai (437) othello gyulaházán (41) ők (2) ördögkatlan (230) örkény (1) örkény vurstli (5) pájinkás jános (1) pannonhalma (2) papp jános (1) párkák (43) patália (2) pécs (9) pécsi egyetem (2) pesti barokk (84) pesti magyar színiakadémia (16) petőfi irodalmi múzeum (1) placcc (30) pokol (10) portré (1) postart (1) poszt (63) poznan (1) pozsonyi piknik (4) projekter (1) rádió (1) radnóti (44) remény (10) rendezők viadala (2) rév fülöp (34) rögvest (20) russian indie film fesztival (1) shots festival (1) sinaia (1) sly (51) snowman (6) soharóza (82) sokszemközt (1) somló cirqsz (7) song-óra (1) sopron (1) stockholm (2) susotázs (115) szabadesés (37) szeged (86) székely-könyv (2) szemes fesztivál (2) szent imre (1) szentendrei teátrum (3) szép heléna (21) szfe (10) színházak éjszakája (28) színházi törvény (1) szívem szeret (4) szkéné (29) szombathely (27) szöveg (4) szputnyik hajózási társaság (25) táblázat (1) tárgymutató (1) tartalom (2) tatabánya (43) telefondoktor (156) temesvár (46) tengeren 2008 (101) tengeren 2019 (42) térkép (1) terminál workhouse (3) teszt (16) thália (52) the irish coffee (39) thealter (15) tilos rádió (3) tivoli (3) tóbiás és az angyal (30) trefort színjátszó fesztivál (1) váci dunakanyar színház (1) vágánybenéző (11) van egy határ (27) városmajor (6) vaskakas (1) vera (1) vidéki színházak fesztiválja (12) vidor fesztivál (79) vigadó (2) visszaszámláló (1) volt egyszer egy ndk (3) vonalhúzás (34) zalaegerszegi kvártélyház (16) zeneakadémia (1) zichy major (1) zsolnay negyed (3)