Fehér Elephánt az Éhségről

SZTOJANOV GEORGI diplomakoncertje Zeneakadémia
Három kórusban énekel, hangszerelés közben főszereplője is a "Cupido és a Halál" barokk opera revelatív előadásának, kórusok mellett színházi zenét ír: Made in China, - nincs műfaj, amelyet sikeresen ki nem próbált volna. Jogos volt nagyzenekart, 3/!/ kórust és jeles szólistákat rendelkezésére bocsátani, az előadói mennyiség viszont egy kicsit a minőség rovására ment: a lehetőségek nem lettek kihasználva, túl sok dolog zsúfolódott a méretes alkotásba. Annál erősebb volt a bolgár népdal-motívumokra épülő kórusmű! A Városminor Kórus, soraiban a nagyreményű szerzővel, Ney Andrea vezényletével eszményi szépségű előadásban mutatta be a poétikus hangvételű opuszt. Gyengéd piánók sejtelmesen üt köző motívumokkal, 16 énekes 16 egyenrangú szólammal, - a szárnyalás lebegő képzetei, a visszafogott érzelmek tündéri könnyedsége. Aztán egy kissé táncosabb ritmika, férfihangú keménykedés, de az is olyan, mintha virágos ágak suhintanának: az öröm és a tiszta esztétikum mennyei áradása, harmonikus arányosság, önfeledt tavasz-ünnep. Az Éhség című, Nényei Pál szövegére írt, három felvonásos operai jelenet egészséges drámai érzéket, kifogyhatatlan ötletességű invenciót, merész vállalkozókedvet jelez. A népi alt Herczku Ágnes Narrátorként indít, majd a Soharóza Kórus fúga-örvénye után rappelve skandál tovább. Göttinger Pál rendezői leleményessége folytán később takarítónői főkötőben is seprűzik, majd egy bravúros nyíltszíni átöltözés után, Kígyó-i minőségben bizonyítja énekes-színészi tálentumát. A jeleneteket összekötő bravúros hangszer-szólók sorából Krulik Eszter karizmatikus hegedűlése emelkedik ki, a szövegből a paradicsomi állatvilágot dicsőítő sorok, amely a motozó bogarak, pompás zebrák és dörmögő medvék mellett az "áldott elefántok"-ról sem feledkezik meg... Bár a sok gyönyörűségtől zenei éhségünk csillapodik, a Halastó Kórus vezetőjének, az Almá-t megszemélyesítő Halas Dóri-nak vörös trikója valóban letépésre csábít, enyhítve a szimbolikus bűntudatot, amelyet mámoros ujjongássá old a varázsos színpadi élmény.