Mobil Front Műhely és a DrámaMA: a.N.N.a.

by - 18:18:00

a PanoDráma és a Mobilfront Műhely produkciója

Ki ez a nõ? Ez az Anne vagy Annie vagy Ánya? Terrorista vagy áldozat? Pszichopata vagy formabontó képzõmûvész? Anya, akinek meggyilkolták a gyerekeit vagy gyilkos, aki másokét gyilkolja? Hol vagyunk? Párizsban, Berlinben, Moszkvában, Minnesotában vagy Koszovóban? Mi történt egyáltalán? Forradalom volt vagy utcai randalírozás? Történt egyáltalán valami? Vagy csupán forgatókönyvírók ötleteltek? Mintha a mondatok szülnék meg magát a valóságot, mintha afféle csodaceruzaként a kimondott szó teremtené meg a figurákat, a helyeket, a viszonyokat. Ki tudja eldönteni, mi az igazság? A világszerte nagysikerû Martin Crimp elsõ magyarországi bemutatója régen fájó hiányt pótol a hazai színházi palettán.

A mû elsõ bemutatója a londoni Royal Court Theatre-ben volt.

Kortárs angol színdarab, ami ellene megy a színházi konvencióknak. Nincsenek karakterek, megírt szerepek, nincs könnyen követhetõ történetmesélés. Szellemesen és megrendítõen megírt jelenetek vannak, feltételezett sorsok, aktuális társadalmi problémák. Élõ audiovizuális közegben.

Szeptember 9-én és 10-én 20 órakor a MU Színházban

Szereplők : Barnák László, Botos Éva, Ollé Erik, Scherer Péter, Urbanovits Krisztina

Látvány: Izsák Lili

Zene : Sõrés Zsolt


Videó : ExLex (Kálmán Mátyás – Szmieskó Zoltán)


Dramaturg : Fancsikai Péter e.h.


Asszisztens : Gerõ Szandra e.h


Produkciós vezetõ : Barnák László


Rendezõ: Göttinger Pál






Martin Cimp: a.N.N.a






A produkció körülményeiről






2008 áprilisában igen nehéz körülmények között jött létre Martin Crimp a.N.N.a (Attempts on Her Life) c. produkciója - az egyik első rendezésével a POSzTra beválogatott, friss diplomás - Göttinger Pál rendezésében, eredetileg a Merlin Színházban. A produkcióban olyan professzionális művészek vettek részt, akiknek egy része már a premier idején is szabadúszó volt, mások azóta veszítették el állásukat. Jelenleg az öt színész közül Botos Éva az Új Színház tagja, Barnák László – aki a produkció létrejöttekor még szabadúszó volt - ősztől a Szegedi Nemzeti Színházhoz szerződik, a vidéki igazgatóváltások nyomán elvesztette státuszát Urbanovits Krisztina, Scherer Péter és a fordító Merényi Anna a Krétakör feloszlásával maradt munka nélkül. Így egyfelől könyebbé válik az egyeztetés, másrészt ezeknek a kiváló művészeknek nagy szükségük van munkára és fizetségre. A díjnyertes tervező Izsák Lili és Ollé Erik színész pedig már korábban is kényszerű szabadúszók voltak.






Az alkotók, köztük a különböző társművészeteket képviselő író-zeneszerző Sőrés Zsolt és az ExLex névre hallgató népszerű VJ duó intenzív műhelymunkával, komoly - többek között anyagi - áldozatok révén hozott létre egy olyan projektet, melyben hitt. A produceri feladatokat a kortárs külföldi drámák magyarországi bemutatására létrehívott DrámaMa mellett az egyik, szabadúszó színész Barnák László vállalta. Ő verbuválta össze ezt az alkalmi társulatot. A bemutató autonóm kezdeményezésből született, és lehetőséget adott friss diplomás, ill. állandó szerződés nélküli művészeknek, hogy együttes munkával hozzanak létre egy új utakat kereső előadást.






Idén szeptembertől az előadás a MU Színház falai közt kel új életre.






Kortárs külföldi dráma






Az 1956-ban született Martin Crimp is egyike azoknak a világszerte híres, igen termékeny és szinte minden európai színpadon nagy sikert arató szerzőknek, akit Magyarországra eddig még nem sikerült behozni. Hazánkban a kortárs külföldi drámák aránytalanul keveset szerepelnek a legkülönbözőbb színházak repertoárján. Oka ennek sokszor a tájékozatlanság, a nyitottság illetve az igazi kíváncsiság hiánya és oka az is, hogy nincs Magyarországon olyan fórum, mely elhivatottan foglalkozna az új nemzetközi dráma bemutatásával.






Az olyan hiánypótló vállalkozások jelentősége, mint a tíz éves, alapvető közép-európai vonatkozással bíró Attempts on Her Life (végleges magyar címe nincs még) magyarországi bemutatója, nemcsak az egyszeri produkcióban testesül meg. Ezeket a műveket az első hazai premier alkalmával a produkció lefordítattja magyarra, s ezek a drámák attól kezdve a magyarországi színházi kánon részévé válnak, újra meg újra felhívják a figyelmet egy itt még ismeretlen szerzőre, műre, egy adott ország pezsgő drámairodalmára – ezúttal mindháromra.






A mű: Martin Crimp: Attempts on Her Life






Crimp 97-es műve egy nőről szól, akit talán Anne-nek hívnak, talán Ányának, talán menekülő terrorista, talán képzőművész, aki öngyilkossági kísérleteiből csinál művészetet, talán utazó, aki milliomosok uszodáiban fényképezkedik és nyomornegyedekben, talán csak egy nő, akinek meggyilkolták a gyerekeit a polgárháborúban, talán maga is gyerek, de talán csak luxusautó extrákkal – semmi biztos vele kapcsolatban. Mint afféle ötletelő forgatókönyvírók a beszélők idézik meg lényét és a vele történteket, de sosem tudhatjuk, hogy valójában mi az igazság.






A forma






A darabban nincsenek megnevezett szereplők, kiosztott mondatok vagy hagyományos módon felvázolt helyzetek. Ki lehet osztani két színészre és nyolcra is. A szövegek közt az új megszólalót gondolatjel vezeti be, de hogy összesen hányan vannak, akik felidézik ezt a nőt, rendezői döntés. A dráma formája nem kisebb kérdést vet fel, mint hogy mi az igazság. Ki lehet-e deríteni, mi történt valójában a különböző, ellentmondásos mondatokból? Forradalom volt vagy utcai randalírozás? Terrorista Anne vagy áldozat? Történt-e egyáltalán valami? Vagy csak most találják ki ezt a mesét a beszélők?






Mintha a mondatok szülnék meg magát a valóságot, mintha afféla csodaceruzaként a kimondott szó teremtené meg a figurákat, a helyeket, a viszonyokat. Csakhogy a figura egyszerre Ánya és Annie, gyilkos és áldozat, anya és gyermek, a hely egyszerre Párizs és Berlin, London és Moszkva, s a tárgyaláson elhangzó vallomásban valójában előre megírt szöveget ismétel csak a bűnös.






Sajtó






Az előadásról két kritika jelent meg idáig, az első az Ellenfény-ben, Fehér Anna tollából, a második az augusztusi Színház magazinban, ennek szerzője Herczog Noémi. Ellenfény: - www.ellenfeny.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=476:anne-nelkuel&catid=33:kuelfoeldi-szerzk&Itemid=50






Színház: - http://gottinger.blogspot.com/2008/08/anna-herczog-nomi-kritikja-sznhz-jsgban.html

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed