Nézőpont kérdése - terasz.hu

by - 16:22:00

Nézőpont kérdése
Dennis Kelly – Love & Money – Göttinger Pál rendezése, Nézőpont Színház, Székelyudvarhel

A Kroó Ádám vezetésével működő Nézőpont Színház a Love & Money-t magyar nyelven elsőként mutatta be, és az előadás egyben Dennis Kelly, egy kortárs angol szerző debütálása is magyar közönség előtt. A darab Jess és David életének egy nehéz szakaszát a parametrikus történetmesélés módszereit alkalmazva, hét epizódra bontva, keverve-kavarva mondja el.

A hófehér díszlet előtt mozgó színes alakok és az epizodikus szerkesztés erősen emlékeztet Ascher Tamás néhány évvel ezelőtti filmszerű rendezésére, A Nő a múltból címűre. Markáns különbség a Love & Money javára, hogy Kelly darabjának epizódjai finoman kapcsolódnak, nincs a nézőbe sulykolva, hogy kerek történet vagyok, gurulok, sőt. Elbizonytalanít, de valahogy úgy teszi mindezt, hogy a bizonytalanság nem kellemetlen, mert az egyes epizódok atmoszférája és ’üzenete’ annyira hasonló és egységes, hogy minden további nélkül élvezhetőek önmagukban, cselekménybeli kapcsolódások görcsös keresgélése nélkül is. Vagyis nyilvánvaló, hogy Göttinger Pál rendezésének alapanyaga jobb, mint Schimmelpfennig drámája. Az Nézőpont Színház előadásán pozitív értelemben vonul végig egy kérdőjel, hogy akkor itt most egy összefüggő történetről van-e szó, vagy sem. És ez a kérdőjel itt elsősorban azért nem negatívum, mert a kohéziót egyéb elemek szintjén sikerült nagyon erősen megteremteni. Itt van például a nyelvezet, a darab egyik kiválósága. Váradi Zsuzsa érzékeny fordításának köszönhetően a cselekmény összefüggésein kívül verbálisan, szavak, frázisok szintjén is vannak kapcsolódási pontok az epizódok közt – gyémántként fénylő kavicsok a holdvilágban, amiket a kisfiú szórt el a Jancsi és Juliskában, hogy megtalálják a hazafelé vezető utat.



Ahogy a darab egyes epizódjaira – bár egymásra épülnek – akár finom variációkként is tekinthetünk, a színpadkép is apró változásokon megy csak keresztül. Bagoly Zsuzsa, az előadás díszlettervezője meglehetősen steril térbe helyezi a darabot, ami leginkább egy építészeti maketthez hasonlítható. Hófehér, tiszta, szép, funkcionális. Fontos megemlíteni az epizódok közti színpadkép átalakításait. Míg Bocsárdi Yvonne-jában a felvonások közti takarítást, át/visszarendezést legfeljebb egy hiperérzékeny néző látja beleszervesülni az előadásba, addig a színpadkép-átalakítást Göttinger Pál definitíve belekomponálta Love & Moneyba. A „műszak”, mely amúgy a darab színészeiből áll, általában kettesével, árnyalakokként, barokk zenére rendezi át a teret, egyszerre, a zene ritmusához illeszkedve húzzák lejjebb, tolják feljebb a lámpákat, az irodai szalagfüggönyt konzekvensen az opera szöveges részének kezdeténél húzzák széjjel. Feszesség, hűvös racionalitás, teljes fegyelmezettség: üresjáratok kizárva. Éles ez az előadás, mint a fény és az árnyék kontrasztja. Ha sötét, akkor nagyon az, például az előadás kezdetén, mikor David egy sötét szobában emaileket váltogat szeretőjével, egyetlen fényforrás az arcát alulról megvilágító laptop; ha világos, akkor szinte hasít, hiszen a fehér színpadkép visszaveri a fényt: az előadás záróepizódjában Jess a világ keletkezését, a verbális kommunikáció korlátait és szerelmi életét veti egybe egy lírai önvallomásban. „Alig várom a jövőt, alig…”, és hatalmas vakuvillanás-szerű fény húzza össze fájdalmasan a néző összes pupilláját. Ezen felül a világításnak köszönhető, hogy itt még az is megszépül, ami ocsmány. Kevés rondább dolog van például a hófehér irodai szalagfüggönynél, de a Love & Money-ban a színfalak mögül megvilágítva árnyéka finoman imbolygó csíkokat fest a falra.



A háromfős társulat három vendégszínésszel, a kaposvári Bartsch Katával, a marosvásárhelyi, de Magyarországon dolgozó Viola Gáborral, és a Kaposváron frissen végzett Elek Ányossal egészült ki az alkalomra. Kiemelkedő alakítást nyújt Jess szerepében Bartsch Kata. Tehetsége leginkább abban az epizódban tűnik fel, mikor a színpad egyik oldalán ő ül egyedül, a másik oldalán pedig minden más szereplő. A többiek minden lehetséges közhelyet felsorolnak az élet értelmével kapcsolatban, miközben zavarba ejtően farkasszemet néznek a közönség kiszemelt tagjaival, szinte szuggerálják a nézőt, Bartsch Kata, azaz Jess, egy érzékeny, bohó kis nő meg csak gubbaszt ott egymagában, mikor hallgat, finoman fintorog, ha megszólal, kusza kis történeteit meséli a döntések meghozatalának nehézségeiről, legyen szó táskáról, villakészletről, vagy épp a buddhizmusról. Szép, ahogy Jess gondolkodik a világ dolgai felől, fecseg, csak fecseg, bájos kis történetei egyáltalán nem kapcsolódnak egymáshoz, de csak látszólag − lényegében viszont minden mindennel összefügg, ahogy a mozaikdarabokra tördelt cselekmény/epizódvariációk a finom módosításokkal a térrendezésben.


[ Szabó Nóra ] 2008-06-10 01:09:00

You May Also Like

0 Comments

TÁRGYMUTATÓ

600 kilométer 100 guinness a csemegepultos naplója a gyáva a gyermek és a varázslat a haramiák a hülyéje a kék hajú lány a kéz a kis kéményseprő a köpeny alapítvány a magyar színházakért alba regia szimfonikus zenekar aldi női futógála aNNa anyám éhesnek tűnik aradi kamaraszínház aranytíz archívum arden az elvarázsolt disznó baal babel sound baja balatonboglár balatonfüred balfácánt vacsorára bálna bárka bencs villa bisb bivaly-szuflé bob herceg börtönrádió budaörs budapest improv show budapesti vonósok budoár kiállítás busz-színház caminus castel felice castel felice vizsga centrál cosí fan tutte cupido és a halál cv családi játszmák családi ünnep cseh tamás csíkszerda csoportterápia csukás-díj dankó rádió danubia zenekar debreceni tavaszi fesztivál deszka fesztivál díjak elismerések don juan dráma kortárs színházi találkozó due dunapart dunaújváros egri tavaszi fesztivál egy kiállítás rémei éhség élnek mint a disznók előadásszámok email english erkel erkel színház ernani érzékenyítő fesztivál esztergom europa cantat ezek mennek fellegek fiatal írók fidelio színházi est finito firkin fogság francia sanzonest friss hús furnitur füge gianni schicchi gödöllő gusztinak megjött az esze gyerekstúdió gyilkosok gyógyír északi szélre győr gyulai várszínház hajmeresztő halál hotel halastó hangoló harminchárom változat haydn-koponyára háromszögek hatok csoport hatszín teátrum hazug hetedik alabárdos hetedik mennyország hírek hírszerzők hol hoppart hrabal-vurstli humorfesztivál így tanultam meg vezetni imprójam imprómaraton in medias brass in memoriam cseh tamás interjú jak jászberény jegyek jó kérdés junior príma jurányi kaposvár katona képek kibelátó kicsi szívem kávéba pottyant kisfaludy színházi fesztivál kisvárda kmtg kolozsvár koma komárom kortárs drámafesztivál kórusok éjszakája kőszeg kritika kritikusdíj-átadó kuk kultkikötő kultúrfürdő kurátorok láthatatlan állomás leenane szépe leonardo lev&te limerick-bajnokság líra és epika london love and money love and money vizsga macskadémon madách színház madame poe mágnás miska magyar rádió magyar színház magyar színházi társaság manhattan short manna margó irodalmi fesztivál más olvasnivaló menház színpad merlin mikor mindenütt jó mindenütt nő miskolc mojo momentán monodráma fesztivál most fesztivál mozart-kommandó mozgófénykép mu múzeumok éjszakája művészetek palotája művészetek völgye nagykanizsa naptár nefelé nemzeti filharmonikusok nézőművészeti kft nézőpont színház nyílt nap nyíregyháza nyolc nő óbudai társaskör operabeavató operaház operajátszóház operamacera operettszínház orlai othello gyulaházán ők ördögkatlan örkény örkény vurstli pájinkás jános pannonhalma papp jános párkák patália pécs pécsi egyetem pesti barokk pesti magyar színiakadémia petőfi irodalmi múzeum placcc pokol portré postart poszt poznan pozsonyi piknik projekter rádió radnóti remény rendezők viadala rév fülöp rögvest russian indie film fesztival sinaia sly snowman soharóza sokszemközt somló cirqsz song-óra sopron stockholm susotázs szabadesés szeged székely-könyv szemes fesztivál szent imre szentendrei teátrum szép heléna szfe színházak éjszakája színházi törvény szívem szeret szkéné szombathely szöveg szputnyik hajózási társaság táblázat tárgymutató tartalom tatabánya telefondoktor temesvár tengeren térkép terminál workhouse teszt thália the irish coffee thealter tilos rádió tivoli tóbiás és az angyal trefort színjátszó fesztivál váci dunakanyar színház vágánybenéző van egy határ városmajor vidéki színházak fesztiválja vidor fesztivál vigadó visszaszámláló volt egyszer egy ndk vonalhúzás zalaegerszegi kvártélyház zeneakadémia zichy major zsolnay negyed